Hur mycket ska rektor styras?

Förbundet har svarat på en remiss från Skolverket som handlar om förslag till föreskrifter och allmänna råd om introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare. De allmänna råden innehåller skrivningar om vad det är för kompetenser som rektor ska bedöma hos den lärare som är på introduktionsperiod, men också om hur det ska gå till.

Förbundet hade invändningar mot att Skolverket skriver i förslaget att ”Rektorn och förskolechefen inte får uppdra åt någon annan att ansvara för de uppgifter som framgår av föreskrifterna”.  Skolverket vill alltså föreskriva att uppgiften inte får delegeras till någon annan inom skolan. Skolverket vill också att det ska stå i föreskrifterna att rektor ska avsätta tid för denna uppgift.

Sveriges Skolledarförbund ifrågasätter om Skolverket har rätt att göra en sådan begränsning av rektors rätt att styra sin egen organisation utan att det finns stöd i någon lag eller förordning. Förbundet uppmärksammade Skolverket på att det förekommer att personalansvar för lärargrupper är delegerat till t.ex. en biträdande rektor. I en sådan organisation blir det konstigt om inte den som har personalansvaret och som är den närmaste chefen får fatta beslutet om en lärare på introduktionsperiod är lämplig i yrket eller inte.

Som fackförbund kan Sveriges Skolledarförbund i och för sig se fördelarna med en reglering. Rektor är redan idag i många fall överhopad med arbetsuppgifter och tvingas hela tiden prioritera och välja bort nog så angelägna uppgifter. En tydlig reglering av att varje ansvarsområde som läggs på rektor också kräver tid skulle kanske kunna leda till att det blir tydligt att ”flaskan redan är full”, och att det behövs fler personer med ledaruppdrag i verksamheten. Men det blir samtidigt konstigt när just den här uppgiften, och inte alla de andra, blir reglerad på det här sättet. Det en specifik arbetsuppgift en tyngd som man kan ifrågasätta om det är rimligt att den har utifrån ett elevperspektiv.

• lärarlegitimation
  • pedagogiska arbetet