Remiss om samordning får beröm

Dokumentationen i skolan tar mycket tid. Det är därför ett utmärkt förslag att Skolverket föreslås fä ett samordningsansvar för de statliga insatserna mot förskola, skola och annan pedagogisk verksamhet.

Det skriver Sveriges Skolledarförbund i sitt remissvar på utredningen Se, tolka och agera – allas rätt till en likvärdig utbildning.

Det kan behövas ett stimulansbidrag från centralt håll för att stimulera utvecklingen av en samverkan för att skapa en så bra situation, det håller förbundet med om. Samtidigt pekar det på vikten att arbeta med attityder och motverka revirtänkandet.

Rätten till en likvärdig utbildning skiljer sig alltför mycket mellan skolor i dag, skriver förbundet i sitt svar. Det är därför viktigt att ansvaret att se till att barn och ungdomar får den utbildning som de har rätt till, åtföljs också av ett inflytande över tilldelningen av resurser och användning. Det är inte fallet i dag.

Utredaren vill också att den nuvarande rektorsutbildningen ses över så att också frågan om hur utsatta barns rätt till likvärdig utbildning tas om hand. Sveriges Skolledarförbund avvisar all förslag till att utöka rektorsprogrammet. Många skolledare vittnar om att det är svårt att få avlastning i sin tjänst samtidigt som man går rektorsprogrammet.

Innan någon utvidgning av programmet måste fråga om avlastning lösas, skriver Sveriges Skolledarförbund i sitt remissvar.

Läs hela remissyttrandet

• elever