Fler skolledare med förbättrad kompetens mot mobbningen!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 14:27 CET

Sveriges Skolledarförbund ser allvarligt på uppgifterna om skolans bristfälliga arbete mot mobbning i dagens nummer av Dagens Nyheter. Förbundet verkar för att rektorer aktivt ska följa det skärpta regelverk som kom den 1 april 2006, med krav på utredning och åtgärder när elever känner sig kränkta. För att skolan ska lyckas bättre i sitt arbete mot mobbning krävs fler skolledare och förbättrad kompetensutveckling.

Ingen elev ska vara rädd eller fara illa i skolan, säger Lars Flodin, ordförande i Sveriges Skolledarförbund.

Problem med mobbning måste ständigt synliggöras, diskuteras och bearbetas i skolan – elever och personal tillsammans.

Och det behövs fler vuxna i skolan: skolvärdar, skolvärdinnor, välutbildade skolledare, lärare och kamratstödjare, som alla tillsammans kan skapa en tryggare tillvaro för barn och elever.

Vidare måste problemet med vuxenmobbning i samhället i övrigt uppmärksammas mer. Barn och ungdomar ser och hör numera sanktionerad mobbning mellan vuxna i tidningar, TV och film dagligen. En del barn och ungdomar tar intryck av detta och beter sig ibland felaktigt mot sina kamrater i skolan och på fritiden. Detta är en mycket allvarlig utveckling. Vuxna måste föregå med gott exempel!

För mer information kontakta förbundsordförande Lars Flodin, 0709-67 62 03.