I Nybro ökar skolledarlönerna mest

I fjol ökade lönerna för skolledarna i Nybro med i genomsnitt 13,5 procent. Bäst i Sverige. Idag delar därför Sveriges Skolledarförbund ut årets skolledartårta till kommunen.

- Det är viktigt att lyfta fram goda exempel, som Nybro, och visa att man satsar på sina skolledare, säger Matz Nilsson, som delade ut tårtan idag. Kommunerna måste visa att ledarskapet i förskola och skola är viktigt och avgörande. Särskilt nu när staten inte omfattar skolledarna i sin lönesatsning.

Medlemmarna i Sveriges Skolledarförbund i Nybro fick en genomsnittlig löneökning på 13,5 procent, mer än dubbelt så mycket som genomsnittet i Sverige, 5,2 procent. Viktigt också är att löneprocessen i kommunen är bra, något som skett i Nybro.

- Ja, det vill jag verkligen understryka, säger Gunilla Pettersson, ordförande för skolledarna i Nybro. Vi har pekat på vår konkurrensutsatta position, mellan två större kommuner, och fått gehör.

Det är fjärde gången tårtan delas ut. Motala, Östersund och Upplands Väsby är tidigare vinnare.

• lön
  • skolledartårta

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som organiserar drygt 7 000 biträdande förskolechefer, förskolechefer, biträdande rektorer, rektorer och förvaltningschefer.