Låt inte utvecklingen av skolan blockeras av skuldfrågan kring kommunaliseringen

- Vem som är huvudman för skolan, kommunerna eller staten är en underordnad  fråga just nu. Dagens elever bryr sig inte om vem som bär skulden till något som hände innan de föddes.

- Däremot har de rätt att förvänta sig att vi omgående ser till att ta itu med de allvarliga problem som finns.  Vi måste gå från ord till handling.

Så kommenterar Matz Nilsson, ordförande i Sveriges Skolledarförbund den utredning om skolans kommunalisering som presenterades idag.

- Det är bra att staten ser över sitt ansvar för styrningen av skolan. Leif Lewin har gjort flera intressanta iakttagelser i sin rapport som kan ligga till grund för framtida förbättringsarbete. Det viktiga är att vi tar tag i svagheterna omgående.

Sveriges Skolledarförbund presenterar idag ett förslag om hur man kan stärka skolornas utvecklingsarbete och säkra statligt inflytande och nationell likvärdighet. Via skolutvecklingsavtal ser vi till att Skolinspektionens iakttagelser leder till långsiktig förändring. Vi tror också att förslaget stärker det lokala ledarskapet och lyfter fram lärarnas centrala roll för elevernas skolframgång.

- Svensk skoldebatt har tillräckligt länge präglats av ansvarsflykt och skuldöverskjutande. Nu måste vi börja ta gemensamt ansvar. För elevernas bästa.