Möt Sveriges viktigaste chefer i Almedalen – skolledarna!

Sveriges Skolledarförbund bjuder in till två egna seminarier och deltar i en mängd andra paneler och samtal. Vi lyfter frågor som är av stor vikt för samhället generellt och för våra barn- och ungdomars framtid. Sveriges skolledare har inflytande och vill ta ansvar. Kom och lyssna och debattera skolans framtidsfrågor med oss:

Sviker skolan pojkarna? – om den växande klyftan mellan pojkars och flickors skolresultat, bristande likvärdighet och vad skolledarna kan göra för att ge alla samma möjligheter att lyckas med sin skolgång.

Tid: måndag 30 juni kl. 10.00 - 11.00

Plats: Kårhuset Rindi, Stora salen

Blir skolans ledarskap den viktigaste valfrågan? – om skolledarnas förutsättningar att vara de ledare som skolan behöver.

Tid: onsdag 2 juli kl. 13.00 - 14.00

Plats Kårhuset Rindi, Lilla salen

Sveriges Skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson med flera förtroendevalda medverkar bl.a. i följande övriga arrangemang:

Från teori till praktik – vad behöver den svenska skolan? Arrangör: SKL. Måndag 30 juni kl. 15.00 - 16.00, Clarion Hotel Wisby.

PISA, TALIS och den ljusnande framtid – så kan vi förbättra elevernas resultat i skolan. Arrangör: Skolverket. Tisdag 1 juli kl. 9.45 - 10.45, Barnrättstorget Gotlands Konstmuseum.

Elevernas läsförståelse fortsätter att minska – vad kan lärarna göra? Arrangör: En läsande klass. Tisdag 1 juli kl. 15.00 - 16.00, Barntrappan Almedalsbiblioteket.

Lär av bättre skolor – nu! Arrangör: SIQ. Onsdag 2 juli kl. 11.00 - 12.00, Campus Gotland.

Våra egna seminarier webbsänds och går att följa via vår hemsida.

Välkomna!

• pedagogiskt ledarskap
  • läsning

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som är anslutet till Saco. Bland förbundets drygt 7 000 medlemmar arbetar de flesta inom det kommunala skolväsendet som förskolechefer, rektorer eller förvaltningschefer, men också inom myndigheter och i privat verksamhet. Gemensamt är att de är chefer, verksamma inom utbildningsområdet.

En förutsättning för en konkurrenskraftig skola är att det finns en bra ledare som har en övergripande helhetssyn över skolans verksamhet. I skolan är rektor den ledaren.