Pressinbjudan: Sveriges Skolledarförbund arrangerar Ansvarskonferens 2014 på tisdagen den 21 januari

Vilken roll kan skolledarna spela för att resultaten i svensk skola ska bli bättre?
Vilket ansvar har vi som skolledare och vilket ansvar har övriga aktörer i skolvärlden?
Det är två viktiga frågor efter de nya Pisa-resultaten.

På Sveriges Skolledarförbunds Ansvarskonferens 2014 diskuterar förbundsordförande Matz Nilsson de här frågorna med Tomas Tobé, (M) ordförande i utbildningsutskottet, Ibrahim Baylan, (S) utbildningspolitisk talesperson, Gustav Fridolin, (MP) språkrör, Lotta Edholm, skolborgarråd (FP) Stockholm, Peter Ekborg, bitr generaldirektör, Skolinspektionen, Per-Arne Andersson, direktör Avdelningen för lärande och arbetsmarknad, SKL, förbundsordförande Bo Jansson, Lärarnas riksförbund, Mattias Hallberg, Sveriges Elevkårer, Mimmi Garpebring, Sveriges elevråd, SVEA, Elisabet Nihlfors, docent i pedagogik, Uppsala universitet, Mikaela Valtersson, ordförande, Friskolornas riksförbund.

Tid: tisdagen den 21 januari, kl 15-17 (kaffe serveras från 14.30)

Plats: Norra Latin, Stockholm, Musiksalen

För mer info: Matz Nilsson, 0703-32 53 99, svarar gärna på frågor.

Välkommen!

Sveriges Skolledarförbund

• ansvar

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som är anslutet till Saco. Bland förbundets drygt 7 000 medlemmar arbetar de flesta inom det kommunala skolväsendet som förskolechefer, rektorer eller förvaltningschefer, men också inom myndigheter och i privat verksamhet. Gemensamt är att de är chefer, verksamma inom utbildningsområdet.

En förutsättning för en konkurrenskraftig skola är att det finns en bra ledare som har en övergripande helhetssyn över skolans verksamhet. I skolan är rektor den ledaren.