REKTOR HAR ANSVAR FÖR SKOLANS RESULTAT

- Det är självklart helt fel av rektor att orättmätigt blanda sig i betygssättningen och begära att betyg ska ändras. Men i rektors pedagogiska ansvar ligger bland annat att föra diskussioner med lärare om betygssättning. Och det är en diskussion som lärarkåren måste vara beredd att ta.

Så kommenterar Sveriges Skolledarförbunds ordförande Lars Flodin LR:s undersökning om lärare som känner sig bli påverkade av sin skolledare i betygssättningen.
Undersökningen presenterades i veckan på DN debatt. LR hävdar att en femtedel av lärarna upplever att deras skolledare påverkar dem att sätta högre betyg.
Sveriges Skolledarförbund tar självklart avstånd från felaktig och orättmätig inblandning i betygsättningen, men det är nödvändigt att lärare tål att betyg och bedömning diskuteras, granskas och även ifrågasätts utifrån rektors absoluta ansvar för skolans resultat och elevers rättsäkerhet.
- Den svenska skolan utsetts idag för en stor press och granskning och det är mycket olyckligt att LR på det här sättet skapar nya konflikter mellan de parter som borde ha ett gemensamt ansvar att skapa en så bra skola som möjligt.
- Jag hoppas att LR håller med om det.

Mer information:
Lars Flodin 0709-676203

Läs Lars Flodins svar på Metta Fjelkners debattartikel i DN här:

• betyg
  • betygssättningen

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som är anslutet till saco. Bland förbundets drygt 7 000 medlemmar arbetar de flesta inom det kommunala skolväsendet som rektorer eller förvaltningschefer, men också inom myndigheter och i privat verksamhet. Gemensamt är att de är chefer, verksamma inom utbildningsområdet.