Sveriges Skolledarförbund fördömer kränkande nollning i skolorna!

- Rektorer, lärare och all annan personal måste nu ta sitt ansvar för att stoppa den förnedrande nollningen som förekommer i Sveriges skolor. Sveriges Skolledarförbund tar mycket starkt avstånd från all nollning som innebär kränkning eller skändning av elever. Det säger Lars Flodin, ordförande för Sveriges Skolledarförbund, med anledning av massmedias uppgifter idag om hur förstaårselever på en skola i Värmland känt sig tvingade att strippa inför de äldre eleverna och springa halvnakna i korridorerna. Orsaken till Skolledarförbundets fördömande idag är att det på många skolor finns traditioner att försätta nya elever i förnedrande situationer. Detta strider mot den värdegrund som gäller i skolan, mot skolornas likabehandlingsplaner och är dessutom olagligt enligt lagen om förbud mot kränkande behandling. - All personal i skolan har ett stort ansvar att tillsammans med eleverna skapa positiva aktiviteter och traditioner för att välkomna nya elever, menar Lars Flodin. Fakta: Tävlingen på Värmlandsskolan kallas "klädstafetten" och går ut på att förstaårseleverna ska ta av sig kläderna och lägga dem i en linje. Längsta linjen vinner. Många elever ska i samband med nollningen ha stått i bara behå och trosor eller kalsonger på gräsmattan utanför skolan, rapporterar NWT. Från flera skolor rapporteras liknande händelser. -------------------------------------------------------------------------------- För mer information, kontakta förbundsordförande Lars Flodin, 0709-67 62 03. Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som är anslutet till SACO. Bland förbundets drygt 7 000 medlemmar arbetar de flesta inom det kommunala skolväsendet som rektorer eller förvaltningschefer, men också inom myndigheter och i privat verksamhet. Gemensamt är att de är chefer, verksamma inom utbildningsområdet. En förutsättning för en konkurrenskraftig skola är att det finns en bra ledare som har en övergripande helhetssyn över skolans verksamhet. I skolan är rektor den ledaren. VASAGATAN 48 i BOX 3266 i 103 65 STOCKHOLM i TEL: 08-567 062 00 i FAX: 08-567 062 99 INFO@SKOLLEDARNA.SE i WWW.SKOLLEDARNA.SE