Tioårig grundskola bra förslag

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2014 15:10 CET

- De allra flesta barn går i förskoleklass. Att låta förskoleklassen bli första steget i en obligatorisk 10-årig grundskola är en logisk och välkommen reform.

Så kommenterar Matz Nilsson, förbundsordförande i Sveriges Skolledarförbund, regeringens utspel om 10-årig grundskola.

- Satsningen på att vända kunskapsresultaten måste ske på alla nivåer. Grunden läggs det första året. Jag ser positivt på att utbildningsperspektivet stärks redan från början. Det här är ett steg i rätt riktning.

Sveriges Skolledarförbund har tidigare framfört att det är dags att på allvar se över tidsanvändningen i skolan i syfte att nå högre måluppfyllelse.

- Obligatorisk sommarskola kan vara ett sätt att börja mjuka upp de föråldrade strukturerna och sätta elevens lärande i centrum. Det viktigaste av allt är dock vad vi gör av den tid som lärare och elever har tillsammans. Det är undervisningens innehåll, inte antalet timmar, som är den stora utmaningen för svensk skola, säger Matz Nilsson.

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som är anslutet till Saco. Bland förbundets drygt 7 000 medlemmar arbetar de flesta inom det kommunala skolväsendet som förskolechefer, rektorer eller förvaltningschefer, men också inom myndigheter och i privat verksamhet. Gemensamt är att de är chefer, verksamma inom utbildningsområdet.

En förutsättning för en konkurrenskraftig skola är att det finns en bra ledare som har en övergripande helhetssyn över skolans verksamhet. I skolan är rektor den ledaren.