Att tandvården granskas är bra

Det ska vi tåla och självklart skall det inte förkomma fusk vid debitering av våra åtgärder, skriver Yvonne Nyblolm i STHFs Ordförandeblogg.

Två saker slår mig speciellt när jag ser reportaget i TV 4's Kalla Fakta, förutom att det förekommer fusk i tandvården och sk saltade tandläkarräkningar.

Dels faran med de höga intäktskrav som innebär en stor stress och press för tandvårdens personal. Dels problemet med hur vi i tandvården tar oss tid att informera patienten om vad vi gör och varför samt kostnaden för detta.

Det är ingen tvekan att verksamheten måste bedrivas på ett både lönsamt och kostnadseffektivt sätt utan att patienter ska känna sig lurade eller personalen gå på knäna. STHF ser med oro på en ökad sjukskrivning bland tandhygienister som ofta har sin grund i stress.

STHF har också påtalat problematiken med att referenspriserna i tandvårdsstödet är för lågt beräknade, vilket kanske gör att vi ibland tar in patienten på flera besök så han/hon kan tillgodogöra sig kostnaden inom högkostnadsskyddet.

Men det handlar också om information! Att "ta tandsten" är ett begrepp som inte säger särskilt mycket om det tillstånd som behandlas genom denna åtgärd. Ett faktum som helt kom bort i reportaget.

Det ingår i vår behandling att informera, instruera och diskutera med patienten om varför och hur behandlingen skall utföras. Tandvårdsstödet är konstruerat så att information och instruktion mm ska synliggöras med en egen åtgärdskod för att på så sätt stärka betydelsen av egenvård och långsiktig förståelse. Den många gånger pressade arbetssituationen bidrar säkert till att vi inte alltid försäkrar oss om att patienten förstår vad vi gör och varför.

Förhoppningsvis kommer Kalla Faktas reportage genera både en diskussion inom tandvården och de myndigheter som reglerar tandvårdsstödet men också en diskussion om tandvårdens intäktskrav och bonussystem. Fusk är inte ok men debatten måste också handla om tandvårdens villkor.