Hanna Ahonen och Ann-Catrin André Kramer prisades på årets TandhygienistDagar

Sveriges Tandhygienistförenings 50-års-jubileum uppmärksammades på årets TandhygienistDagar i Stockholm den 7-9 april. Vid invigningen på måndagsmorgonen delade STHF ut två stipendier. Sveriges Tandhygienistförenings stipendium till professor Sture Nymans minne 2019 tilldelades leg. tandhygienist Hanna Ahonen för forskningsprojektet "Oral hälsa hos individer med behandlad eller obehandlad obstruktiv sömnapné”.

För första gången delades ett helt nytt stipendium ut, instiftat av leg. tandhygienist och professor emerita Kerstin Öhrn. Stipendiets namn är Professor Kerstin Öhrns stipendium för utmärkt avhandling. Stipendiet tilldelades leg. tandhygienist och odontologie doktor Ann-Catrin André Kramer för sin avhandling ”On dental caries and socioeconomy in Swedish children and adolescents – Clinical and register-based studies”.

Inledningstalade för Tandhygienistdagarnas ca 900 deltagare gjorde Veronica Palm, särskild utredare, under rubriken ”Ett tandvårdssystem för alla”.

Program för TandhygienistDagarna 2019: se www.tandhygienistdagarna.se

Ordförande: Yvonne Nyblom, telefon 0733666399

Projektledningoch presskontakt: Lena Munck, telefon 070-9718491, lena.munck@tandhygienistforening.se, Christina Prestgaard, 073-4414099

TandhygienistDagarna arrangeras av Sveriges Tandhygienistförening, STHF, organisationen för landets tandhygienister. STHF, som har ca 3 700 medlemmar, arbetar med frågor som berör tandhygienistens roll i samhället.

• prevention
  • tandhälsa