Tandhygienistens roll i tandvården speglas på de populära TandhygienistDagarna

Landets tandhygienister möts på TandhygienistDagarna 2019 som arrangeras av Sveriges Tandhygienistförening på Clarion Hotel Arlanda Aiport, den 7-9 april. Årets tema är ”Oral hälsa i tiden – från tandköttsficka till folkhälsa”. Då det nu är 50 år sedan de första tandhygienisterna utexaminerades, och Sveriges Tandhygienistförening bildades, kommer dagarna att visa exempel tandhygienisters forskning inom området oral hälsa och hur tandhygienistens kompetens och roll har förändrats.

- Det blir en dag med många intressanta presentationer, säger Kajsa Henning Abrahamsson, leg. tandhygienist och docent vid Sahlgrenska akademin, Göteborg. Vi kommer att få en inblick i vad tandhygienister forskar om och hur forskningen kan komma till nytta i den kliniska vardagen. Vi kommer också att få tid för lite historiska återblickar och ”milstolpar” av betydelse för vår professionella utveckling.

Idag blir diabetes och demensjukdomar allt vanligare i befolkningen, det har betydelse för oss i tandvården. Vi vet att diabetes och demens påverkar den orala hälsan, men finns det även en påverkan åt det motsatta hållet? Kåre Buhlin, övertandläkare på Karolinska Institutet, kommer att belysa hur vi inom tandvården ska förhålla oss till dessa patientgrupper ut ett odontologiskt perspektiv.

Ur programmet kan också nämnas Tord Berglundh, professor parodontologi, Sahlgrenska akademin, som kommer att redogöra för en ny klassificering av parodontala och peri-implantära sjukdomstillstånd.

Avslutar gör Johan von Schreeb som är läkare och grundat Läkare utan gränser i Sverige. Han kommer att tala om utmaningar med ledarskap i katastrofer, hur man fattar beslut med bristfällig information och svårigheter att ställa människa mot människa när resurserna sinar.

Ca 40 företag ställer ut på TandhygienistDagarnas dentalutställning i anslutning till kursdagarna.