Livsstil och rökstopp i fokus vid TandhygienistDagarna 2015 på Karlstad CCC

Tandhygienistens hälsofrämjande arbete avspeglas i årets program, där fokus läggs på hur livsstil påverkar såväl allmänhälsa som munhälsa men också vikten av tobaksprevention och rökfri behandling.

- Rökningens faror är inte nyupptäckta, men vi vill belysa betydelsen av att lyfta upp dem innan patienten går in i behandling för exempelvis tandlossningssjukdom. Rökstopp minskar risken betydligt för komplikationer och patienten kan se fram emot ett bättre resultat av behandlingen, säger Margaretha Malmquist, informatör och projektledare.

Hanne Tønnesen, professor och övertandläkare vid Kliniskt Centrum för Hälsofrämjande Vård, Skånes universitetssjukhus i Malmö, kommer tala om hur rökning och riskbruk av alkohol har betydelse för resultatet av behandling och operation.

Psykolog Barbro Holm Ivarsson följer upp med en föreläsning om hur man med motiverande samtal förmårpatienten att sluta röka, en metod som deltagarna kommer ta del av är ”Enkla råd om tobak på 5 minuter i tandvården”.

- Det finns ett stort intresse för TandhygienistDagarna som arrangeras av Sveriges Tandhygienistförening, organisationen för landets alla tandhygienister, oavsett om du arbetar inom folktandvård, privat tandvård eller är egen företagare, säger Margaretha Malmquist.