TandhygienistDagarna lockar rekordmånga tandhygienister till Malmö

Den 10-12 april arrangeras årets TandhygienistDagar i Malmö på Clarion Hotel & Congress Malmö Live och intresset är rekordstort med över 950 deltagare från hela landet.

Årets tema Parodontit, Stress & Allmänsjukdomar, fokuserar på hur allmänsjukdomar och vår tids livsstilsepidemier och stress angriper kroppen och påverkar oss. Hur kan tandhygienister upprätthålla och förebygga en fortsatt god munhälsa hos dessa patienter? Hur ser kopplingen ut mellan infektioner i munnen och allmän hälsa, t ex hjärt-kärlsjukdomar och diabetes – detta är några av de frågor som årets program skall ge svar på.

Årets öppningsanförande håller Marika Qvist, vd för Folktandvården Skåne AB. Bland föreläsarna återfinns Björn Klinge, professor och dekanus vid Odontologiska fakulteten Malmö Högskola, Klas Sjöberg, överläkare och adjungerad professor Gastrokliniken vid Skånes universitetssjukhus och Dan Hasson, välkänd forskare och författare som kommer tala om stresshantering och hälsopromotion.

För pressakreditering fr o m måndag 11 april kontakta congress.uppsala@resia.se
eller via 070-535 95 39.

Sveriges Tandhygienistförening arrangerar årligen TandhygienistDagar med ett aktuellt vetenskapligt program, dentalutställning och högklassigt socialt program. 2017 års TandhygienistDagar arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg, den 2-4 april