20 mars är det internationella munhälsodagen

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2018 14:02 CET

Var med och uppmärksamma den internationella munhälsodagen

Pressinbjudan till lunchföreläsning med professor Björn Klinge

Många länder deltar i årets internationella munhälsodag, den 20 mars. Sveriges Tandläkarförbund deltar genom att bjuda in journalister och skribenter till en lunchföreläsning om kopplingen mellan munnens hälsa och den övriga kroppen. Björn Klinge, tandläkare och professor i parodontologi berättar om den moderna forskningen som visar på olika viktiga samband mellan exempelvis parodontit (tandlossningssjukdomar) och hjärt-kärlsjukdom, diabetes, graviditetskomplikationer och cancer. I en studie undersöktes sambandet mellan parodontit och 57 olika sjukdomstillstånd. Hälsa och livskvalité börjar med munnen.

Välkommen på lunchföreläsning!

Var:  Sveriges Tandläkarförbund      När: tisdagen 20 mars
Österlånggatan 43 i Gamla stan     Tid: 12.00 – 12.30

Vi bjuder på en ”matig lunch-wrap” - anmäl dig till (först till kvarn principen): Lena.lobelius@tandlakarforbundet.se

Totalt beräknas mer än 3,9 miljarder människor vara drabbade av orala sjukdomar. Den globala tandläkarorganisationen FDI arrangerar den internationella munhälsodagen: World Oral Health Day, 20 mars. Årets kampanj syftar till att lyfta fram relationen mellan munnens hälsa och allmänhälsa.

Tusentals olika bakteriearter koloniserar vår kropp, inte minst munnen. Ibland blir det obalans vilket kan påverka uppkomst och utveckling av en rad sjukdomar som rheumatoid artrit, inflammatoriska tarmsjukdomar och parodontit. Ny forskning visar att mikrobiomet också tycks påverka förloppet vid diabetes, säger professor Björn Klinge.

Läs mer om den internationella munhälsodagen den 20 mars och lunchföreläsningen med Björn Klinge på: www.tandlakarforbundet.se samt på: https://www.fdiworlddental.org/

Sveriges Tandläkarförbund är den odontologiska professionens organisation. Vi följer och påverkar tandläkarnas professionella intresseområden, ansvarar för tandläkarnas fortutbildning genom att hålla kurser och en årlig vetenskaplig kongress, den Odontologiska Riksstämman.
Sveriges Tandläkarförbund ger ut Tandläkartidningen och ger medlemmarna service och stöd i olika situationer. Inom arbetet ”Dina tänder - hela livet” verkar vi för en bättre munhälsa hos befolkningen.
Våra fyra medlemsorganisationer är Tandläkare - Egen Verksamhet, Tjänstetandläkarna, Sveriges Odontologiska Lärare och Studerandeföreningen.

Kommentarer (0)