Omvärldsanalys och fördjupande studier framtidssäkrar allmännyttan

Urbanisering, globalisering, hållbar utveckling, individualisering och digitalisering är några av de utmaningar som de allmännyttiga bostadsföretagen ställs inför. Därför tar nu bransch- och intresseorganisationen SABO fram ett nytt framtidsprogram, Allmännyttan mot år 2030.

– När omvärlden förändras ska allmännyttan självklart diskutera sin roll i ett långsiktigt perspektiv. Vi har alltid haft en framåtrörelse och det ska vi fortsätta med för att kunna ge maximal nytta till samhället, säger Kurt Eliasson, vd för SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

SABOs kongress beslutade i våras att SABO i dialog med medlemsföretagen ska ta fram ett nytt framtidsprogram. Allmännyttan mot år 2030 ska inspirera bostadsföretagens strategiska diskussioner, bidra till en konstruktiv dialog med ägaren och ge omvärlden en bild av allmännyttans ambitioner.

– Vi inleder med en omvärldsanalys och spaning mot framtiden. Hur kommer megatrenderna att påverka bostadsbranschen i allmänhet och hyresrätten i synnerhet? Därefter fördjupar vi oss i olika delstudier, berättar Kurt Eliasson.

Områden som ska analyseras är:

• Tillväxt och välfärd. Arbetet leds av Ulf Nyqvist, vd för Botkyrkabyggen.
  • Boende med livskvalitet. Arbetet leds av Cathrine Holgersson, vd för Gavlegårdarna.
  • Ekonomiskt hållbar utveckling. Arbetet leds av Britt Johansson, vd för Kalmarhem.
  • Socialt hållbar utveckling. Arbetet leds av Dan Sandén, vd för Skövdebostäder.
  • Ekologiskt hållbar utveckling. Arbetet leds av Anette Sand, vd för Familjebostäder.
  • Framtidens boende. Arbetet leds av Jonas Hansson, vd för Helsingborgshem.

• I arbetet med Allmännyttan mot år 2030 ingår även en uppföljning av allbolagen och avskaffandet av allmännyttans hyresnormerande roll.

– Jag hoppas på många diskussioner om framtidsfrågorna på vår nationella konferens den 14 juni nästa år och på de regionala konferenser som planeras till vintern 2017. Till exempel ska det bli intressant att ta del av erfarenheter från de många medlemsföretag som redan idag bedriver ett arbete med fokus på framtidsfrågor, säger Kurt Eliasson.

Styrgruppen för framtidsarbetet består av: Leif Jakobsson, ordförande i SABO (s), Carin Ramneskär, förste vice ordförande (m), Helén Ohlson, andre vice ordförande (mp) samt Kurt Eliasson, vd för SABO.

Referensgrupp från SABOs styrelse: Bo Brännström (l), Paul Eskilsson (mp), Lars Johansson (s), Hans Klintbom (c), Christopher Larsson (sd), Marie Lindén (v), Åke Nilsson (kd) och Eva Thalén Finné (m).

Olika experter från SABO är knutna till varje delstudie.

Jörgen Mark-Nielsen, projektledare för framtidsprogrammet, SABO: 08-406 55 40
    Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11

• Finans

• framtiden
    • kurt eliasson
    • allmännyttan mot år 2030

• Gävle

Cirka 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag i Sverige är medlemmar i SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag). Tillsammans äger och förvaltar medlemmarna cirka 802 000 bostäder. De är viktiga aktörer på den svenska bostads- och arbetsmarknaden, både lokalt och nationellt.