Pressinbjudan till lanseringen av boken ”En bostadspolitik för alla?” 31 januari

Det finns många idéer om hur den sociala bostadspolitiken bör utvecklas. SABO har därför bett journalisten Mikael Bergling intervjua sexton kunniga personer, som ur lika många perspektiv ger sin syn på den sociala bostadspolitiken i den nya boken ”En bostadspolitik för alla?”.

I boken tas bland annat följande frågor upp:
Vilket ansvar har staten respektive kommunerna? Vad är en bra balans mellan generella och selektiva åtgärder? Hur kan åtgärder som riktas till enskilda människor utformas för att inte bidra till stigmatisering? Hur ska en bristvara som hyresbostäder fördelas och vilka krav bör ställas på nya hyresgäster? Vilken roll spelar de kommunala kontrakten? Hur bör allmännyttans uppdrag utvecklas? Vilket ansvar bör de privata fastighetsägarna ta?

Vid frukostseminariet blir det ett samtal kring dessa frågor och om hur den sociala bostadspolitiken bör utvecklas. Bland annat medverkar bostadsforskarna Martin Grander och Anna Granath Hansson, som också är intervjuade i boken.

Boken ”En bostadspolitik för alla?” delas ut i samband med seminariet.

Datum och tid: Torsdag 31 januari klockan 08.15-09.15, frukost serveras från klockan 07.45

Plats: SABO, Drottninggatan 29, 7tr, Stockholm

SABOs frukostseminarium är kostnadsfritt, men anmälan krävs. Här anmäler du dig.

Medverkande:
Martin Grander, forskare i urbana studier vid Malmö Universitet
Anna Granath Hansson, bostadsforskare KTH

Lena Holmlund, Avdelningschef för arbetsmarknad och social välfärd inom Göteborgsregionen
Anders Nordstrand, vd SABO
Samtalsledare är Helene Ahlberg, journalist SABO

Webbsändning: Seminariet webbsänds och kan ses på SABOs hemsida. Frågor till panelen kan mejlas till frukost@sabo.se eller ställas via twitter till @SABO_se under seminariet för dig som följer webbsändningen.

Här kan du läsa mer och ta del av praktisk information.