Sveriges Allmännyttas vd tar plats i Boverkets insynsråd

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta, har utsetts av regeringen att ingå i Boverkets insynsråd. I dag träffas insynsrådet som ska utöva insyn och ge Boverkets generaldirektör råd.

- Allmännyttans uppdrag är att bygga och förvalta bostäder för alla. Våra medlemsföretag är kommunernas bästa verktyg för att klara bostadsförsörjningen, skapa tillväxt och möta viktiga utmaningar som samhället står inför. Det allmännyttiga perspektivet som samhällsbyggare och möjliggörare är unikt och det ser jag fram emot att få bidra med, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.

Boverket är förvaltningsmyndighet för frågor om byggd miljö, hushållning med mark- och vattenområden, fysisk planering, byggande och förvaltning av bebyggelse, boende och bostadsfinansiering och Anders Sjelvgren, Boverkets generaldirektör, är ordförande för insynsrådet.