Ännu dyrare öl i Norge

Den norska regeringen har bestämt sig för att höja alkoholskatten ytterligare. I budgeten som presenterades idag blir ölet, som redan idag är om inte världens så åtminstone Europas dyraste, 6,5 procent dyrare. Inte roligt för de norska bryggerierna och alla som arbetar inom hotell-och restaurangnäringen, inte heller roligt för alla de svenska ungdomar som jobbar inom just de näringarna i vårt västra grannland.

Men grattis till handeln och Systembolagsbutikerna längs med den norska gränsen i Sverige. Jämfört med Norge är vi i alla fall billigare. Att sedan svenskarna själva vallfärdar ner till Tyskland för sina öl- och spritköp beror på att vi inte har lika mycket pengar som norrmännen, varken i statskassan eller i lönekuverten.

Den norska oljefonden är, som exempel, idag värd ca 3 366 miljarder norska kronor.