Branschens koll motverkar fler lagar

Det var kul att se och höra utredaren Göran Lundahl idag när han presenterade Utredningen angående marknadsföring av alkoholhaltiga drycker och e-handeln.  Tack vare branschens egen koll med AGM, alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström,  och våra egna rekommendationer som alla följer, behövs det inga nya lagar när det gäller marknadsföringen på nätet. Det sa utredaren och det kändes förstås väldigt kul, inte minst med tanke på alla de som verkligen skriker efter hårdare regler och förbud som den enda lösningen på allt.
Att lagar och regler finns där för att efterlevas är självklart och något branschen stödjer. Konsumentverket, som föreslås fortsatt vara övervakande myndighet, får varje år 7 901 anmälningar från konsumenter, av dessa berör 67 alkohol. KO föreslås nu få bli mer proaktivt och kunna förbjuda kampanjer och marknadsföring direkt, med vite. Det betyder att AGM; som ju är till för medlemmarna i Sveriges Bryggerier och SVL, kommer få ännu större betydelse så att inga övertramp görs. Det är bra.
Ni missar inte Ölets Dag nästa onsdag?