Det gäller att blunda med båda ögonen för att inte se

Det gäller att blunda med båda ögonen för att inte se

Jordbruksverket har gjort en intressant sammanställning över hur viktig gränshandeln till Norge är. 6 miljarder kronor tjänade Sverige på detta förra året, och av detta står alkoholhaltiga drycker för en miljard kronor. Det roliga med rapporten är att Jordbruksverket konstaterar att de norska höga skatterna är anledningen till att gränshandeln är så stor. Tänk, det skulle FHI och Socialdepartementet aldrig erkänna, när det gäller gränshandeln från Tyskland.

Men det är kanske så med politik. Det som är sant för ett budskap, ”gränshandel är bra för Sverige och det beror på de norska höga skatterna” är inte sant för ett annat budskap ”gränshandeln med Tyskland fortsätter att öka och det beror på de höga svenska skatterna”.

Det gäller att blunda med båda ögonen för att slippa se verkligheten.