Enkelt få tag i alkohol för 15-åringar enligt Can

Sitter och läser Cans rapport nummer 118 om skolevers drogvanor 2009. Can, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning,  har frågat både niondeklassare och andraringare på gymnasiet hur de upplever att det är att få tag på alkohol i olika former utifrån en skala från mycket svårt till mycket lätt. Tydligt i tabellerna är att det under de senaste tre åren blivit avsevärt mycket enklare att få tag på både starköl, cider, alkoläsk och smuggelsprit vare sig man är 15 eller 17.

39 procent av killarna som går i nian och 43 procent av tjejerna som går i nian uppger att det är mycket lätt eller ganska lätt att få tag på starköl, cider och alkoläsk. 24 procent upgper att det är mycket eller ganska lätt att få tag på smuggelsprit och 26 procent uppger att det är mycket eller ganska lätt att få tag på sprit från Systembolaget. Bland de som går i tvåan på gymnasiet uppger 67 procent att det är lätt eller mycket lätt att få tag på starköl, alkoläsk och cider, och 59 procent uppger att det är mycket eller ganska lätt att få tag på smugglad  starköl, cider eller alkoläsk.

Det är ganska många unga  som tycker att det är enkelt att få tag i den alkohol som de enligt svensk alkohollag inte ska kunna komma över.

Gränshandeln steg även förra året med många procent, för några av bryggerierna handlade det om 40-procentiga ökningar. Sveriges Bryggerier har varnat för vad de höga alkoholskattern leder till; införsel och okontrollerad kriminell vidareförsäljning till bland annat unga människor. Cans siffror visar att den verklighet vi varnat för är här.