Fem åtalas i vodkabilshärvan

En av de saker vi varnar för när det gäller införseln av alkohol och regeringens totala brist på intresse av att sätta igång en Införselutredning, är den kriminella försäljningen till barn. En av de största härvorna av kriminell försäljning av alkohol har nystats upp i Stockholm, och nu åtalas fyra personer vid Stockholms tingsrätt för grov olovlig försäljning av alkohol, och en femte för olovligt innehav av alkoholdrycker.

I åtalet har åklagaren listat hur många flaskor — och hur många liter — alkohol som var och en misstänks ha sålt. De rör sig om flera tusen flaskor och en stor del av köparna ska ha varit 13—17 år.

Hmm, och vi behöver ingen Införselutredning eftersom ”vi har kollen”(Sorad, Maria Larsson)? Och Dagens Nyheters svar på detta är att slå sig för bröstet och prata om högre skatter? Undrar verkligen om det är rätt sätt. Det är ju inte precis så att högre skatter skulle minska den kriminella försäljningens marginaler. Om man säger så.