FHI silar mygg och sväljer kameler

FHI silar mygg och sväljer kameler

Folkhälsoinstitutet har undersökt hur ofta det sker inspektioner av handeln med folköl. Inte tillräckligt ofta, är förstås  svaret på FHIs rapport; nåt annat vore underligt från myndigheten som silar mygg och sväljer kamelerna.  Annars kan man ju tycka att även FHI kunde vara intresserat av hur mycket starköl som oskattat förs in i Sverige varje dag. Det svaret är ungefär en miljon burkar. Om dagen.

Och då kunde man tycka att Folkhälsoinstitutet kanske skulle sälla sig till kravet att genomföra en Införselutredning om hur stor införseln från gränshandeln egentligen är; verkligheten skiljer sig nämligen ganska dramatiskt från de siffror som Sorad brukar ange, och som ligger till grund för de politiska uttalanden om att den svenska alkoholpolitiken fungerar alldeles utmärkt. Och att gränshandeln faktiskt minskar.

Samtidigt som några kramar sig själva över en ”framgångsrik politik” skickar polisen i Stockholms län ut brev till alla föräldrar och informerar om vodkabilarna och om att barn ända ner i 12-årsåldern ensamma sätter sig i dessa bilar för att köpa en flaska vodka för 200 kr. Det är något som är riktigt skrämmande och det är en följd av den politik som förs, där man väljer att sila mygg och svälja kameler, för det betyder i alla fall att man inte behöver erkänna att man gjort fel i sina mätningar.