Folklhälsan och alkoholen skiljs åt

När nu regeringen ombildats, blev Göran Hägglund från kristdemokraterna inte enbart socialminister utan också folkhälsominister, en titel som tidigare låg på hans partikamrat Maria Larsson. Maria Larsson å sin sida skulle bli barn- och äldreminister.  Så såg det ut i tisdags.

Men så idag får vi ett förtydligande från pressekreteraren. Att folkhälsoministern inte längre ska arbeta med ANT-frågorna (Alkohol, Narkotika och Tobak) utan att det ska ligga på barn- och äldreministern. Alltså Maria Larsson. Det är ett ganska djärvt och osvenskt grepp att skilja folkhälsan och alkohol, narkotika och tobak åt, och man blir verkligen nyfiken på hur det kommer att bli.

Men realist som jag är tror jag inte att skillnaden blir så stor jämfört med de senaste fyra årens alkoholpolitik, vilket innebär fler inskränkningar, fler förbud och högre skatter. Till och med på lågalkoholdrycken öl.

Desto roligare är det att läsa ölkrönikan i DN. Ölkrönikorna är fortfarande få i de svenska dagstidningarna, därför är de desto roligare att läsa när de kommer. Både i DN och i GP.