När politiker försöker döda hela näringar

Jag var och lyssnade på Edward Blom en kväll, på Historiska museet. Han var en av fyra föredragshållare från Centrum för Näringslivshistoria och Edward talade om ölets historia. Bland annat om det faktum att starköl var förbjudet i Sverige under mer än 30 år, från slutet av första världskriget till efter det andra världskriget.

Med det förbudet var svenska politiker på väg att döda en hel näring. Det är inte förrän nu som svenskarna återigen börjar våga smaka och prova nya öltyper och -sorter, och inte förrän nu som egentligen bryggerierna vågar ta ut svängarna igen och se en framtid. Öl och mat har återigen blivit något naturligt och gott.

Sen kommer en debattartikel i DN. Där Folkhälsoinstitutet mycket riktigt påpekar att fler ungdomar dricker på ett farligare sätt nu när införseln är fri, men drar helt felaktiga slutsatser av detta, nämligen att man ska höja skatterna ytterligare!  Det finns en anledning till att införseltrafiken fotsätter att öka-nämligen att det som man kan köpa i gränshandeln faktiskt är billigare. Så att höja skatterna är knappast någon vidare klok idé.