Räcker snart inte att enbart sänka alkoholskatten

Vid Alkoholfloden presenterar sig förre tullchefen Karl Gunnheden i en artikel på Newsmill.  Han tar upp den behjärtansvärda frågan om införsel och smuggling av alkohol, från Tyskland till Sverige, från kriminella ligor till våra ungdomar.  Det han säger är hårda ord men också tydliga; han har många års erfarenhet av tullfrågor och vet hur verkligheten ser ut. Och det han ser ger inga belägg för att införseln har minskat, vare sig man benämner den smuggel eller just införsel.

Gunnheden menar att det snart inte räcker att sänka skatterna för att komma till rätta med det ohejdade flödet från Tyskland till Sverige. Nu behövs specialutbildade grupper som kan fånga in litrarna som förs in och tillbaka i landet, om politikerna menar allvar med sin alkoholpolitik. Gör man inte det, utan bara höjer skatterna för att det var ett litet parti i regeringen som köpslog till sig detta i utbyte mot ett ickehöjt vårdnadsbidrag, blir ju hela synen på svensk alkoholpolitik ganska löjlig.

Gunnheden skriver också att narkotikalangarna tillåts husera fritt eftersom tullen ska kolla efter alkoholinförsel. Absurt. Narkotikasmugglingen måste ändå betecknas som oerhört mycket allvarligare än att man för in alkohol i landet. Det är dessutom olagligt.

Jag har sagt det förut och jag kommer säga det igen; sänk skatterna på öl, det alkoholsvaga alternativet!