Systembolagets minskade ölförsäljning oroar

Systembolagets minskade ölförsäljning oroar

Idag släppte Systembolaget sina försäljningssiffror för första halvåret och det andra kvartalet. Oroande är att ölförsäljningen minskar, och framförallt försäljningen av den svenska ölen. Under andra kvartalet minskar försäljningen av svenskt starköl med 3 procent och av importerat starköl med 0,5 procent. För hela första halvåret, tom juni, minskar försäljningen av svensk öl med 1,8 procent medan den importerade starkölen går upp 0,5 procent. Vi är nere på försäljningsnivåerna från 2010.

Samtidigt ökar försäljningen av svenskt öl hittills vid gränshandeln i Tyskland med 0,2 procent och även den oregistrerade handeln ökar.

Systembolagets siffror visar också att under andra kvartalet var det bara det alkoholfria sortimentet som växte. Och totalt under första halvåret växte vin med 1,2 procent, importerat starköl samt det alkoholfria. Övriga sortimentet gick ner.

Nu var visserligen första halvåret rent vädermässigt osedvanligt kallt och obehagligt. Men om trenden håller i sig, borde man nog akta sig för att höja alkoholskatterna ytterligare. För är det billigare på andra sidan gränsen, så är det dit handeln går. Det kan både Danmark, Finland, Storbritannien, Norge och många andra länder skriva under på.