Inte ens en flaska lättöl

Sveriges Bryggerier välkomnar utredarens förslag till gårdsförsäljning. Det är på tiden att bryggerier i Sverige får sälja enstaka flaskor öl till vuxna människor som besöker ett bryggeri för en ölprovning eller rundvisning .

- Det är enkelt att konstatera att gårdsförsäljning av öl varken hotar Systembolagets detaljhandelsmonopol eller folkhälsan. Om samtliga 40 svenska bryggerier skulle sälja hela sin kvot på totalt 27 000 liter, skulle det i alkoholmängd motsvara 29,2 centiliter lättöl per svensk och år. Alltså inte ens en flaska lättöl, konstaterar Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier.

På Systembolaget säljs 180 miljoner liter svenskt öl plus drygt 46 miljoner importerad öl. Sverige har idag 21 000 serveringstillstånd på restauranger och krogar. Dessa säljer cirka 80 miljoner liter starköl per år. I detaljhandeln säljs varje år 180 miljoner liter lätt- och folköl. Svenska bryggerier exporterar drygt 40 miljoner liter starköl till gränshandeln.  Så den dryga miljon liter öl som eventuellt skulle säljas vid gårdsförsäljning är varken ett stort eller litet hot mot folkhälsan, utan bara en möjlighet för Sverige som turistland.

- Sett ur det perspektivet blir det närmast lögnaktigt att ropa att gårdsförsäljning av öl skulle vara ett hot mot folkhälsan, säger Cecilia Giertta.

Utredningens förslag till gårdsförsäljning passar utmärkt in i regeringens vision om Sverige – det nya matlandet, där svenskt öl har en självklar plats. Om nu fler människor får möjlighet att besöka ett svenskt bryggeri, kommer kunskapen om hantverket och olika smaker och öltyper att höjas. Svenska bryggare visar gärna och stolt upp resultaten av sin hantverksskicklighet.

För mer information, kontakta gärna:
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08-762 65 50

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.