Kolsyrat vatten konsumentens val

Konsumentföreningen Stockholm har låtit SIK undersöka koldioxidutsläppen från buteljerat vatten. Studien presenteras i ett pressmeddelande imorgon, söndag. Buteljerat kolsyrat vatten har ökat kraftigt under de senaste åren på bekostnad av främst sockersötade läskedrycker. Konsumenterna har således gått över från sockersötade produkter till smaksatta kolsyrade vatten och lightdrycker. - För Sveriges Bryggeriers medlemsföretag är konsumentens val det som främst styr vad som produceras, säger informationschef Cathrine Andersson. De senaste åren har konsumenterna valt att dricka mindre sockersötade produkter till favör för bl a buteljerat kolsyrat vatten. - Konsumtionsökningen av buteljerade vatten ligger främst på smaksatta vatten. Att uppmana svenska konsumenter att dricka kranvatten istället för deras val, smaksatta vatten, är ologiskt. Det är helt olika produkter och konsumtionstillfällen. Kranvatten fungerar bra att dricka hemma men är inte alltid tillgängligt när konsumenten befinner sig t ex på stan eller på resan. Beräkningar i studien har enbart gjorts på buteljerat vatten. Det finns därför ingen jämförelse med andra produkter, klargör inte på vilken leverantör beräkningen har skett samt tar inte hänsyn till att en större del av de buteljerade vatten som konsumeras sker utanför hemmet. - Som vi ser det skjuter Konsumentföreningen i Stockholm på blint mål. Om man skall göra en seriös beräkning på koldioxidutsläppen skall man dels ta hänsyn till alla konsumentförpackningar, samtransporter, transportsätt, transportvägar, produktion av både produkt och förpackning, etc. Dessutom borde de även titta på miljöeffekterna av gränshandeln och smugglingen av alkohol till Sverige. Den är enligt beräkningar 3 gånger så stor som deras rapport visar att buteljerat vatten genererar.