Rekordförsäljning för årets första fem månader - Ölexporten till gränshandeln över 17 miljoner liter

För första gången har ölförsäljningen från de svenska bryggerierna till gränshandeln gått över 17 miljoner liter för årets första fem månader.  Procentuellt blev uppgången 2,8 procent jämfört med samma period förra året, och i liter var ökningen totalt 474 765 liter (17 346 105 liter jämfört med 16 871 340 samma period förra året).

Både mars, april och maj var enskilt de bästa försäljningsmånader de svenska bryggerierna haft för dessa månader sen gränshandelsexporten började mätas år 2007. Enbart siffrorna för maj var 5 503 180 liter öl, vilket ger mer än tre gånger så många burkar eftersom det är 33 cl-burkar som är mest gångbara i gränsbutikerna.

I den officiella statistiken från Folkhälsoinstitutet över hur den svenska alkoholkonsumtionen ser ut finns inte de svenska bryggeriernas försäljning till gränshandeln med, inte heller de estimat som Stockholms Universitet genom SoRAD ger uttryck för. Den siffran ligger på runt 100 miljoner liter öl/år.

Gränshandeln är ett ökande fenomen även för våra nordiska grannländer. Sedan Finland höjde sina skatter senast har gränshandeln ökat med tio procent. Och sedan Danmark införde sockerskatt på läsk och smaksatt vatten förra året köps nu en tredjedel av den inhemska konsumtionen på andra sidan gränsen, i Tyskland.

För ev ytterligare information var vänlig kontakta:

Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08 762 65 50 eller 070 235 85 77

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.