Årets vinnare av Guldgemet tillsammans med presidiet för Sveriges Elevkårers styrelse.

​Årets Elevkår finns på Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke

I helgen delade Sveriges Elevkårer ut priser till de elevkårer som utmärkt sig särskilt under året. Alla priser gick i år till gymnasieskolor i Västsverige.

Guldgemet är Sveriges Elevkårers pris till elevkårer som utmärkt sig under året i kategorierna Årets Elevkår, Årets Teamwork och Årets Samhällsinsats. Årets jury bestod av utbildningsminister Anna Ekström (S), Johan Olsson - utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv, Kristina Axén Olin - utbildningspolitisk talesperson (M), Matz Nilsson - ordförande Sveriges Skolledarförbund, Åsa Fahlén - ordförande Lärarnas Riksförbund, samt Johanna Jaraa Åstrand - ordförande Lärarförbundet. Förutom äran vinner elevkårerna en dag på Utbildningsutskottet, kommunikationsbyrån Bellbird, respektive Psykologifabriken.

Årets Elevkår: Hulebäcks Elevkår, Hulebäcksgymnasiet, Mölnlycke

”Hulebäcks Elevkår har under många år skapat en mer givande skoltid för sina medlemmar. Det senaste året har de visat stor vilja att utvecklas och är ett föredöme när det kommer till att lyssna in sina medlemmar och ta allas förslag på största allvar. Med en tydlig vision och mål har Hulebäcks Elevkår lyckats samla nästan alla elever på sin skola och erbjuda en verksamhet som tilltalar alla elever. Inte nog med det har Hulebäcks Elevkår förbättrat samarbetet med sin skolchef och arbetar numera med ett projekt för att integrera introduktionsprogrammet i elevkårsverksamheten. Detta då de aldrig tidigare deltagit i elevkårens aktiviteter. Tack vare elevkårens enorma arbete finns det en stark gemenskap som sammanför hela 1700 elever på Hulebäcksgymnasiet.”

Årets Samhällsinsats: Ingrid Segerstedts Elevkår, Ingrid Segerstedts Gymnasium, Göteborg

”Ingrid Segerstedts Elevkår har under året visat att det med enkla medel är möjligt att öka kunskapen om orättvisor och viktiga samhällshändelser på ett sätt som bidrar till en bättre värld. Elevkåren har anordnat temadagar med ämnen som ungas psykiska hälsa, minoriteter och EU-valet. I samband med temadagarna spred elevkåren kunskap till sina medlemmar om ämnena genom kampanjer i sociala medier vilket gjorde att fler kunde ta del av informationen på ett lättillgängligt sätt. Elevkåren har också kunnat skapa ett klimat på skolan där man står upp för de mest utsatta i samhället och hjälper de som behöver det.”

Årets Teamwork: Elevkåren Katedralskolan, Katedralskolan, Skara

”Elevkåren Katedralskolan har ett gott samarbete med skolledning och personal som präglas av tillit och ömsesidig respekt. Under året har de tillsammans startat ett initiativ för att synliggöra och aktivt arbeta med likvärdighetsfrågor på skolan. Detta för att förebygga kränkningar och diskriminering samt främja en trygg och vänlig skola. Initiativet har lett till “likvärdighetsgruppen” som är en grupp bestående av lärare, elevhälsa, elever, elevskyddsombud, representanter från elevkårsstyrelsen och rektor som träffas kontinuerligt. Elevkåren visar att det genom gott samarbete är möjligt att skapa en tryggare och bättre skola för alla.”

Regioner