​De skapar Sveriges Tidskrifters nya branschriktlinjer för native advertising

Sveriges Tidskrifter har samlat en kunnig “taskforce” som just nu arbetar med att ta fram nya riktlinjer kring annonsmärkning och hantering av native advertising, något som är efterlängtat i branschen. Native, alltså kommersiellt innehåll i redaktionella kanaler, växer stort i framförallt den digitala delen av tidskriftsbranschen.

– Tydliga och branschgemensamma riktlinjer för hur native ska annonsmärkas är avgörande för att bibehålla formatets styrka för annonsörer, publicister och läsare, säger Thomas Eriksson, digital förlagsredaktör och ansvarig utgivare på Egmont Publishing samt ordförande i Sveriges Tidskrifters taskforce för native advertising.

Både Konsumentombudsmannen och Reklamombudsmannen samt flera andra experter har deltagit i gruppens arbete med det nya riktlinjerna, som publiceras nu i vår. Det kommer att läggas stor vikt vid att riktlinjerna ska gå att använda för förlag och mediehus i det operativa arbetet.

– Även om lagstiftningen och rekommendationer från olika aktörer ofta pekar på svårigheten att ge generella råd är vi övertygade om att kunna ge en grundläggande förståelse för hur man ska hantera native-erbjudandet och vilka fallgropar som finns, säger Camilla Sandström, chef Creative Studio, Bonnier Tidskrifter.

Sveriges Tidskrifters taskforce för native advertising:

• Thomas Eriksson, Digital förlagsredaktör och ansvarig utgivare, Egmont Publishing
  • Helena Holmström, Commercial Creative Director/Native Studio, Aller Media
  • Camilla Sandström, chef Creative Studio, Bonnier Tidskrifter
  • Kristofer Steneberg, Kommersiell redaktionschef, tidningen Chef
  • Fredrik Wass, Omvärldsbevakare, Sveriges Tidskrifter

För mer information, kontakta:
Thomas Eriksson, ordförande i Sveriges Tidskrifters Taskforce Native Advertising
Digital förlagsredaktör & ansvarig utgivare
Egmont Publishing Digital AB