Sveriges Tidskrifter vässar sin digitala kompetens

Sveriges Tidskrifter anställer Fredrik Wass som omvärldsbevakare.

Fredrik Wass kommer närmast från Rebel & Bird där han jobbat med growth marketing och digital strategi. Han har en bakgrund som journalist med flera svenska medier som uppdragsgivare och har de senaste åren arbetat som kommunikationsrådgivare. 2014 vann han Cision PR-influencer Award, som den mest inflytelserika pr-konsulten online.

Sedan 2004 har han bevakat de senaste trenderna på nätet och i medievärlden på sin egen bisonblog.se samt som bloggare hos bland andra Dagens Nyheter, Resumé och numera Di Digital.

– Vi är mycket glada att kunna knyta Fredrik till Sveriges Tidskrifter, säger vd Kerstin Neld. Mediebranschen utvecklas och förändras allt snabbare. Vi vill förstås vara relevanta för våra medlemmar. Både för de medlemmar som har sin bas i pappersutgivningen och nu utvecklar verksamhet på nya plattformar och för medlemmar som är rent digitala. Fredrik kommer att få en central roll. Han ska bland annat jobba med att kartlägga och förmedla utvecklingen i branschen, driva vårt digitalråd samt utveckla våra egna digitala kanaler.

– Digitaliseringen av mediebranschen och Silicon Valley-bolagens påverkan på svenska utgivare är något jag bevakat och analyserat länge. Jag har också haft förmånen att se förändringen från insidan genom min tid på olika redaktioner inom magasin, dagspress, radio och tv. Det är spännande med tidskriftsbranschen eftersom den, liksom andra branscher utmanas av nya aktörer. Samtidigt är behovet av bra journalistiskt innehåll större än någonsin, säger Fredrik Wass.

Fredrik tillträder tjänsten den 22 augusti.

För mer information kontakta:
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, 070 570 41 08
Fredrik Wass, 070 792 30 70