Tidskriftspriset 2016: De kan bli Årets Tidskrift Populärpress Print

Här är nomineringarna till de sista fyra priskategorierna i Tidskriftspriset 2016.

Den 25 oktober äger Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan rum på Cirkus i Stockholm. Då delas 12 priser ut inom ramen för Tidskriftspriset 2016. Nu tillkännager vi de nominerade inom kategorierna Årets Tidskrift Populärpress Print, Årets Omgörning, Årets Medierådgivare och Årets Omslag (nomineringstexter längre ner).

Varje priskategori har en erfaren jury med externa personer som sätts samman av Sveriges Tidskrifter.

– Nu har alla våra nomineringar presenterats och att döma av reaktionerna från redaktioner och enskilda personer är det här ett pris som värderas högt. Vi ser fram emot Tidskriftsgalan och utdelningen av alla priser!, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

De nominerade är:

• Tidningen Vi

Nomineringstexter Årets Tidskrift Populärpress Print

Café
Café visar att män kan hålla två tankar i huvudet samtidigt: Snygga gångkläder och prisbelönt utrikesjournalistik. Med omslag som lockar till bläddring och reportage som lockar till läsning är det ett varumärke som levererar vad som utlovas och sticker ut i tidningshyllan.

Frida
Frida slet sig från de förutfattade meningarna och schablonerna över hur en tjej ska vara och se ut. Nu inkluderar den alla och är könsneutral i sina kärleksreportage. Resan från hon till hen handlar om människovärde och lovar gott för framtiden såväl för tidskriften som för de läsare den fostrar.

Hemslöjd
Hemslöjd visar läsaren inte bara hemslöjd i världen, utan också världen genom hemslöjd. I den digitala eran går tidskriften mot trenden och levererar en tryckt produkt som uppskattas av en stor och bred läsekrets. Kunnigt och initierat vidgar den ett smalt ämne.

SvD Junior
Svd Junior har tilltron till att barn inte bara är läskunniga, utan också läsare. Pedagogiskt och snyggt sammanfattar den världsläget och snackisar, så bra att också den vuxne som betalar gör klokt i att smygläsa den. Men främst är det en tidskrift för unga att hänga med och en tidskrift för unga som vill hänga med.

Nomineringstexter Årets Omgörning

ELLE
Riktigt bra har blivit ännu bättre. Små justeringar och detaljkänsla stärker ELLEs roll som den sobra, intelligenta modetidningen på marknaden.

Funktion i fokus
Från trist väntrumsbroschyr till en dansande uppvisning i tidningsmakeri. Text, bild och design i en klass långt över den förväntade.

Golf Digest
Ibland kan "grabbigt skränig" bara vara en långputt från "skön och rolig". Nya Golf Digest fångar det lekfulla med sporten utan att gå i överklassfällan.

Konstnären
Lite mer tillgänglig men fortfarande stilsäker. Konstnären har gått ned i format och spretighet men samtidigt höjt formgraden och landat mer i takt med sin tid.

Nomineringstexter Årets Medierådgivare

Ulla van Berkum, Amnet
Med ett driv som få besitter driver Ulla den programmatiska affären framåt, alltid redo att testa nya saker och teknologier. Med sitt positiva och stora engagemang i kombination med djup kunskap och ett smittande leende kan hon på ett enkelt sätt förklara komplexiteten i affären för att hitta nya vägar för sina kunder tillsammans med medierna. I det nya sättet att köpa digital media är Ulla en fantastisk vägvisare och inspiratör som utvecklar både annonsörer och mediehus.

Gabrielle Mehrens, Adon
Med högt intresse och kunskap driver Gabrielle sina kunders affärer framåt. Lyhörd för nya idéer och alltid intresserad samarbetar hon med medierna för att optimera både nya och traditionella lösningar. Genom sin kunskap och erfarenhet från säljsidan får hon oss att prestera på topp.

Fredrik Pettersson, Mediacom
Med ett medielandskap i ständig förändring så lyckas Fredrik utnyttja de nya möjligheterna för att på ett kreativt och effektivt sätt leverera ett ökat värde till sina kunder samtidigt som han utmanar publicisterna till att utvecklas och leverera en bättre annonsprodukt.

Anna-Karin Ström, MEC
Där andra står still rör sig Anna-Karin ständigt framåt. Alltid med kunden i fokus söker hon nya vägar tillsammans med oss på medierna. Tuff och kompromisslös, men alltid med tydlighet och lösningen i sikte. Mycket hög kunskap om olika mediekanaler, både gamla och nya, och hur de samverkar för att nå bästa resultat. Anna-Karin utvecklar inte bara sina kunder, utan även oss medier!

Nomineringstexter Årets Omslag

Arkitektur
Ett omslag som doftar trä och känslan av att läsaren är en del av bildlösningen och redan på väg runt hörnet innan tidningen öppnats. När arkitekturen får bestämma börjar äventyret direkt.

Blank Spot Project
Med ett originellt retroformat som ger utrymme åt stora möjligheter när utrikespolitik ska illustreras.

Svensk Polis
I sin enkelhet illustrerar den ett av vår tids öppna sår utan att för den skull förringa komplexiteten och dramatiken. Lika tydligt som effektfullt.

Tidningen Vi
Ett hantverk som blir mästerverk när bild, text och uttryck samspelar på ett sätt som bara Vi kan.

För mer information:
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter
Telefon: Kerstin Neld 070-570 41 08.
E-post: kerstin.neld@sverigestidskrifter.se

• Tidningar, tidskrifter

• tidskriftsbranschen
  • tidskriftsgalan
  • nomineringar
  • tidskriftspriset

• Stockholm

Sveriges Tidskrifter är landets största branschorganisation i medievärlden. Vi består av Sveriges bästa tryckta och digitala tidskrifter och arbetar för att synliggöra branschens utveckling, värna pressetiken och stärka samarbetet mellan publicister. Gemensamt för våra medlemstitlar är att de är publicister med utgivningsbevis som verkar inom ett fördjupande ämnesområde.

Läs mer på www.sverigestidskrifter.se.