Veteraner bidrar till fred och säkerhet

Sverige har i över 60 år ställt upp med personal, civil som militär i FN:s insatser runt hela vår jord. Män och kvinnor har lämnat sina arbetsplatser, familjer och anhöriga för att hjälpa människor som är utsatta på olika sätt.

Det ger mervärde för såväl Sverige som de enskilda individer som gör insatsen. Vi knyter band mellan Sverige och de platser dit vi sänder svensk personal. En ny syn på omvärlden ger större öppenhet och större förståelse för andra kulturer, etnicitet och konflikter. Det är några av de styrkor som veteranen tar med sig hem efter avslutat uppdrag. Sverige har en säkerhetspolitik som bygger på att vi solidariskt tillsammans med andra avvärjer hot mot fred och säkerhet i gemenskap och samverkan med andra länder och organisationer.

Försvarsmakten beskriver en veteran så här: ”En veteran är en resursstark person som deltagit i några av de mest dramatiska händelserna i världen. Veteranerna förtjänar samhällets erkänsla och respekt.”

Ofta får veteraner – av människor som kommer från kris/krigsområden där de hjälpt till att bekämpa fattigdom, förtryck, brott mot de mänskliga rättigheterna och med att förhindra att krig fortgår – bekräftelse på att de gör skillnad och att deras insats är värd all den uppoffring som det ändå är för en svensk man eller kvinna att lämna tryggheten hemma.

På hemmaplan efter tjänstgöring är veteranerna berikade med nya perspektiv och erfarenheter och är ofta efterfrågade föreläsare i skolor och andra sammanhang. Upplysning och förmedling av känslan att någon bryr sig är viktigt, här hemma men framförallt i oroshärdar.

Förening till Förbund
Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF) började som en kamratförening i Värnamo för snart 30 år sedan, under namnet Kamratföreningen Bataljonen. De som startade verksamheten kände att de behövde någonstans att samlas och prata med likasinnade. På så sätt kunde man ventilera händelser och livet ”ute” när familj, vänner och anhöriga inte orkade lyssna längre. Under det senaste decenniet har verksamheten stadigt ökat och föreningen har blivit ett förbund med 17 föreningar med bl.a. Folke Bernadotteakademin och Kriminalvården som medlemmar.

Grunden i vår verksamhet är fortfarande att föra vidare den goda kamratskap och sammanhållning som skapats under en insats, men tack vare vår storlek kan vi nu också verka för att veteraner ska få den erkänsla och respekt i samhället som Försvarsmakten och SVF konstaterar att de förtjänar. Vi ger veteraner och deras anhöriga goda mötesplatser, aktiviteter och möten, och sist men inte minst ett tydligt, högkvalitativt kamratstödjande. Vi bygger vår verksamhet på FN:s grundpelare – fred, medmänsklighet och kamratskap.

Idag är vi drygt 4 500 medlemmar som har gjort insats inom alla tänkbara områden – militär, polis, olika rådgivare, fängelsepersonal, vårdare, sjukvård m.m.

Peace and Security Summit
Vi närmar oss nästa års stora veteranhändelser i Sverige. 29 maj 2013 går Veterandagen av stapeln, en familjedag vid Sjöhistoriska museet på Djurgården i Stockholm med festligheter och evenemang för både stora och små. Samma vecka står SVF som värd för World Veterans Federations (WVF) internationella mötesplats Peace and Security Summit i Stockholm. Under några fullspäckade dagar 28-31 maj kommer ett hundratal delegater, medlemmar i WVF, från hela världen att delta. På agendan står kända talare och seminarier med syftet att fortsätta veteraners fredsbevarande arbete även efter att de har kommit hem från sin tjänstgöring.

Temat för konferensen kommer att vara: ”Hur kan veteraner bidra till fred och säkerhet i samhället?” Att få genomföra detta evenemang är inte bara hedrande, det är också en stor utmaning för en relativt liten organisation som SVF.

Det väntas bli ett par mycket spännande och intressanta dagar.

Både Veterandagen och Peace and Security Summit ger oss också unika möjligheter att sätta veteranen på samhällsagendan i Sverige. Vi kommer med hjälp av evenemangen att fortsätta att verka för att ge veteraner samhällets erkänsla och respekt.

Läs mer om vår verksamhet på www.sverigesveteranforbund.se och för Peace & Security Summit 2013, www.pss13.se

Läs hela bilagan om Millenniemålen här >>

• sveriges