Återigen en skåning utnämnd till Årets veteran

För tredje året i rad är det en skåning som får ta emot utmärkelsen Årets veteran. Martin Bauhn från Blentarp är kassör och grundare av föreningen ”Veteranstöd Rapid Reaction” som hjälper veteraner i behov av ekonomiskt stöd, på ett snabbt och obyråkratiskt sätt. Utmärkelsen delades ut i samband med firandet av Veterandagen 29 maj vid Sjöhistoriska museet vid 17-tiden i dag.

Utmärkelsen Årets Veteran delas ut av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna och är den svenska parallellen till det som internationellt kallas Peacekeeper of the Year.

Vardagshjälte som inspirerar

I motiveringen till Årets veteran 2015 står det om Martin Bauhn att hans ”osjälviska, outtröttliga arbete och engagemang för veteraner som kämpar på hemmafronten efter missionerna är en inspiration och en uppmaning till oss alla”.

–Martin har samlat ett mycket stort antal givare, organiserat dem på ett enkelt sätt så att även små gemensamma insatser kan bli fin hjälp. Han är en vardagshjälte och ett ljus i mörkret för många veteraner och förtjänar all uppmärksamhet han kan få, säger Lennart Bengtsson, förbundsordförande för Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.

Årets veteran har utsetts sedan 2005 och går till någon som har engagerat sig mer än vad tjänsten normalt har krävt för att gagna svenska civila eller militära veteraner, i stort eller i smått, eller på annat sätt gynnat fredsutveckling på den internationella arenan.

OBS: Fria pressbilder från prisutdelningen publiceras 29 maj senast 19.00 på www.mynewsdesk.com/se/svf och www.sverigesveteranforbund.se