Svenska myndigheter får bottenbetyg av veteraner

Var tredje utlandsveteran har mötts av oförståelse och brist på respekt efter sin utlandstjänstgöring och bara 10 % blivit bra behandlade av svenska myndigheter. Det framkommer i en undersökning som Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna i dag har överlämnat till försvarsministern och Försvarsmakten.

Karin Enström har just passerat ett år som försvarsminister och hon har flera gånger pratat om vikten av att Sverige visar tacksamhet och respekt till de som engagerat sig för utsatta människor i världen – utlandsveteranerna. Men en undersökning som Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna har låtit genomföra visar att det är en långt ifrån verkligheten i dag.

Myndigheter dåliga på att möta utlandsveteraner
Bara 43 % av veteranerna som ingått i undersökning tycker att Försvarsmakten har bemött dem bra eller mycket bra efter deras utlandstjänstgöring. 22 % tycker att Försvarsmakten har bemött dem mindre bra eller dåligt, medan 36 % ger Försvarsmakten godkänt. Ser man till övriga myndigheter är det bara 10 % av veteranerna som tycker sig blivit bra eller mycket bra bemötta. 24 %, var fjärde veteran, säger sig ha blivit mindre bra eller dåligt bemötta.

Blir kallade ”barnamördare” på stan
Undersökningen visar att även allmänhetens bemötande är delat. Samtidigt som många säger sig ha blivit bemötta med nyfikenhet, förståelse och tacksamhet så är det fortfarande många som får utstå kritik, skällsord och ifrågasättande. Var tredje veteran svarar att det generella bemötande de mötts av är oförståelse och brist på respekt. Men även övriga har ofta mötts av ett militärförakt och kallats allt från ”barnamördare” till ”USAs hejdukar”.

– Undersökningen visar att det fortfarande finns en stor okunskap bland befolkningen i hur utlandsinsatser fungerar. Många verkar tro att det är den enskilda soldaten som själv bestämmer sig för att gå ut och kriga, och vill inte förstå vilka fredsbevarande insatser som utförs av våra svenska kvinnor och män eller vilka påfrestningar de utstår i fredens tjänst, säger Anders Ramnerup, generalsekreterare på Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.

För mer information, vänligen kontakta
Per Lennartsson, informationsansvarig, Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF),
telefon 070-176 30 61, e-post per.lennartsson@fredsbaskrarna.se.
Sveriges Veteranforbund Fredsbaskrarna

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna finns till för alla svenska veteraner. En veteran är en person som internationellt deltagit i fredsfrämjande eller humanitära insatser. Det kan vara en brandman som hjälpt till vid en jordbävningskatastrof på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, en polis som arbetat utomlands för Polismyndigheten eller en soldat som gjort FN-tjänst. Den gemensamma nämnaren är att de har ställt upp när världssamfundet kallat till insatser för fred i världen.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas höge beskyddare är H.K.H. Prins Carl Philip.

Undersökning om bemötande >>

Bilaga till Undersökning om bemötande av veteraner >>

• myndigheter
  • karin enström
  • försvarsministern
  • undersöking
  • mördare
  • bemötande

Sveriges Veteranförbundet Fredsbaskrarna - Veteraner för veteraner!