Effektivisera dina inköp

Att hitta rätt leverantörer som täcker din organisations behov är en ständig utmaning. Många frågor skall besvaras: hur många leverantörer ska vi ha? Ska vi minska eller öka antalet? Vi förstår att detta inte är några lätta beslut, framförallt eftersom många av oss inom SwCG själva varit i samma situation som inköpare. Alla har olika intressen som skall uppnås: inköp som vill  sänka kostnader och minska antalet leverantörer, medan beställarna vill få valfrihet och ökad kvalitet. Detta kanske låter enkelt att uppnå, men prova själva när ni handlar mat nästa gång.

Hur skall man då göra för att både kunna äta kakan och ändå behålla den, om det är nu är möjligt? Det tror vi! Därför har vi skapat SwCG-Modellen som är en inköps- och leveransmodell som är till för att tillgodose verksamheten med rätt leverantörer, erfarenheter och kompetens utan att tumma på inköps mål om sänkta kostnader och minskat antal leverantörer. Genom SwCG och SwCG-Modellen, inte bara konkurrensutsätter vi marknaden för att ständigt hitta rätt leverantör till rätt pris och kvalitet, vi hanterar även detta genom ett gränssnitt och avtal som skapa full kontroll över inköpen. Administrationen minskar vilket ger inköp och verksamheten mer tid över till att kravställa och sätta målstrategier för vad man behöver framöver medan SwCG ser till att de målen uppfylls genom rätt leverans till rätt kvalitet och prisbild.

Vi gillar utmaningar, och vi har än så länge inte gjort någon besviken. Vi tror på den fria marknaden där den bästa vinner utifrån sin lösning, istället för sin position, och att konkurrens skapar utveckling för alla. Många av våra kunder har gått från traditionella 5-8 leverantörer till 20-30 via oss, och de med minskad administration, ökad kompetens och handlingsfrihet plus sänkta kostnader som en extra bonus.

Innovation och nytänkande är viktiga frågor för oss och för våra kunder, och inte minst för att den svenska marknaden skall kunna utvecklas och fortsatt vara konkurrenskraftig. Därför lägger vi i en extra växel här under hösten och kommer köra 3 stycken innovationsdagar där våra kunder får komma och lyssna på spännande trender från marknaden från några av våra leverantörer, samt att vi kommer att synas både på Upphandling24s mässa den 17:e september, och Kistamässan den 24-25 september här i närtid.

Ni varmt välkomna att komma och tala med oss, så skall vi förklara hur vi kan stötta och hjälpa just er.

Ser fram mot en spännande höst tillsammans!