Nytt rekord för Göteborg Landvetter Airport igen.

Göteborg Landvetter Airport slog nytt resenärsrekord för fjärde året i rad

Göteborg Landvetter Airport slog nytt passagerarrekord 2016. Totalt reste 6 375 000 passagerare till och från Landvetter under fjolåret.

– Det känns fantastiskt med den här tillväxten och vi räknar med att passera 6,5 miljoner resenärer under 2017. Vi är stolta över den stora ökningen av resande till europeiska destinationer. Ökningen till London är exempelvis ytterligare 15 procent utöver de 60 procent som vi ökade under 2015, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Flygresandet i Sverige fortsätter att öka kraftigt. Resandet till och från Swedavias samtliga tio flygplatser i landet ökade under förra året med 5 procent till drygt 39 miljoner. För Göteborg Landvetter Airports del slogs rekordet för fjärde året i rad. 2016 innebar 3 procents ökning med 213 000 resenärer jämfört med året innan.

Utrikesresandet ökade 2016 mest med 4 procent till nära 4 920 000 resenärer, medan inrikesresandet ökade med 2 procent till 1 455 000 resenärer.

– Det är fantastiskt roligt att resandet ökar så här mycket. Näringslivet i Västsverige fortsätter att driva på resandet, var fjärde person är anställd i ett utlandsägt företag.

Antalet gästnätter slog rekord under 2016 och 64 procent av Sveriges turister kommer med flyg. Vi fick 11000 nya invånare till vår region där minst var fjärde har en relation till utlandet och därför har ett stort och viktigt behov av flygförbindelser, säger Charlotte Ljunggren.

Göteborg Landvetter Airport är ett betydelsefullt nav för utvecklingen i hela Västsverige och resenärsökningen stärker Swedavias ambition att öka flygplatskapaciteten.

Utrikestrafiken ökade markant under 2016, till London finns det exempelvis sex dagliga avgångar till tre olika Londonflygplatser med totalt cirka 700 000 årsresenärer, en ökning med drygt 15 procent. Ökade kraftigt gjorde även resandet till Amsterdam (plus 18 procent), populära Kroatien och Split (plus 56 procent) samt till Spanien.

– Flera intressanta satsningar av internationella flygbolag skedde under året. Vi har idag en mycket bra täckning av nya linjer till östra Europa och vi ser att en ny destination som polska Gdansk lockar många nya resenärer. Vi får under 2017 även en intressant ny linje till Litauens huvudstad Vilnius, vilket gör Landvetters flygplats ytterligare attraktiv för våra resenärer, säger Charlotte Ljunggren.

För sju av tio av Swedavias totalt flygplatser blev det nya passagerarrekord under helåret 2016. I Stockholmsregionen satte både Stockholm Arlanda Airport och Bromma Stockholm Airport nya passagerarrekord. Flygtrafiken mellan Landvetter och Arlanda ökade med 16 procent i december 2016 jämfört med året innan. På helåret ökade trafiken till och från Arlanda med 1 procent till nära 900 000 resenärer.

Trafikstatistiken för Swedavias tio flygplatser finns på www.swedavia.se under Press och Trafikstatistik.

För mera information, kontakta Swedavia pressjour, telefon 010-10 90 100

.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige.

Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,5 miljarder kronor per helår och har 2 800 medarbetare.