Goda samarbeten, forskningsanläggning i framkant och eldsjälar prisade på årets Sweden Green Building Awards

Sweden Green Building Awards, utmärkelsen som premierar hållbart samhällsbyggande i Sverige, delades igår ut på Stockholms stadshus till välförtjänta vinnare. Personer som driver hållbarhetsarbetet framåt, projekt som lyckas göra svåra certifieringar av befintlig bebyggelse på stora volymer, anläggningsprojekt som har närmiljön i åtanke vid svåra markarbeten och hållbara forskningsanläggningar som kräver yttersta precision för att lösa framtidens gåtor prisades vid galamiddagen.

Förra året delades det första priset för positiva bidrag till hållbar stadsutveckling ut och vinnaren i år blev Jan Wijkmark på White arkitekter. Han mottog priset för sin "tvärvetenskapliga och djupa kompetens, pedagogiska talang, ödmjukhet och samarbetsvilja", som juryns motivering löd, och var glad även om han också såg framtida utmaningar:

- Även om vi är ett föregångsland på många sätt så har vi mycket kvar att göra innan vi kan påstå att vi är hållbara. Jag tycker att vi kan driva utvecklingen och sprida kunskap och goda idéer vidare till andra länder.

Efter det positiva mottagandet för stadsutvecklingspriset så var den naturliga vidareutvecklingen att dela ut även ett pris till personer som gjort stora bidrag till hållbar byggnads- och fastighetsutveckling. Den första prismottagaren blev Torbjörn Kumlin på Stockholmshem, med jurymotiveringen "för att innovativt, systematiskt och uthålligt ha lett och utvecklat framgångsrika metoder för hållbart byggande i en stor och komplex organisation". Juryn ansåg att Torbjörns arbete var ett "fantastiskt exempel på inspirerande ledarskap och ständig förbättring".

- Jag är förvånad! svarar Torbjörn på frågan om hur det känns att vinna, men fortsätter med att berömma sina medarbetare: Det bästa är den goda samarbetsandan i kombination med lyhördhet för förbättringar, miljöfrågor och långsiktigheten. Det finns utrymme och stöd för den som vill engagera sig i miljöfrågor. Mycket har hänt i branschen de senaste 5-10 åren men det är i sammanhanget en kort tid och det finns mycket att utveckla för ett resurssnålare hållbart samhälle. Generationerna efter oss skall också ha en chans till ett gott liv.

Förutom personpriserna så prisades även Vasakronan för både sitt arbete med volymcertifiering av 48 befintliga fastigheter enligt LEED och fick även Stockholms stads pris "Två blir mer" för sitt goda samarbete med sina hyresgäster i fastigheten Tre Vapen 2. Två priser gick även till Wihlborgs fastighet Max IV - även kallad MAX Labb - utanför Lund, som när den står färdig kommer att vara en av de mest avancerade forskningsanläggningarna i världen. Max IV vann i både BREEAM och EU GreenBuilding-klasserna. Årets Miljöbyggnad blev K21 i Krokslätts fabriker i Göteborg, som uppnått 14 av 15 Guld-indikatorer i certifieringen och årets hållbara anläggningsprojekt blev markarbetena vid Nya Södertälje sjukhus.

Vinnarna år 2015 är:

Priset för positiva bidrag till hållbar stadsutveckling: Jan Wijkmark, White arkitekter

Priset för positiva bidrag till hållbar byggnads- och fastighetsutveckling: Torbjörn Kumlin, Stockholmshem

Årets Miljöbyggnad: Kängurun 21, Husvärden

Årets BREEAM: Max IV, Wihlborgs fastigheter

Årets EU GreenBuilding: Max IV, Wihlborgs fastigheter

Årets LEED Volume Initiative: Vasakronan

Årets hållbara anläggningsprojekt: Nya Södertälje sjukhus, markarbeten

"Två blir mer"-priset: Vasakronan för Tre Vapen 2

För mer information, kontakta Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör Sweden Green Building Council, carl-fredrik.friden@sgbc.se