Roof Down följer streamen och går mot strömmen

Allt fler köper vinylskivor. Det är ett medium som växer medan försäljning av CD minskar (DN 2013-06-03).   Ändå släpps majoriteten av all ny musik på just CD. Allt fler föredrar att både ha musiken på vinyl och samtidigt ha tillgång till den digitalt. Det  blir mer fysiskt och konkret då.

Roof Down är ett av de nya svenska band som valt att ge ut sina alster främst på vinyl även om låtarna av PR-mässiga skäl måste ut digitalt. " - Radiostationerna har inte ens vinylspelare längre, så där är ett måste att skicka ut digitala versioner ", säger George Beckman, A&R på Sweden studios och bandets företrädare.

Medlemmarna i Roof Down växte själva upp med vinylskivor och berättar om en tid då man satt och höll i skivfodralet medan man lyssnade på musiken. " - Det var oslagbart ", säger Johan Sjöberg sångare i bandet. " Man tittade på omslaget, bilderna och läste texterna och hade en helt annan helhetsupplevelse av musiken. Nuförtiden är allt som anonymt och odefinierat, musiken har blivit något slags snabbkola som försvinner när man streamat klart på Spotify, och sen kommer man på att - vänta nu, vad var det jag just åt? " Bandet har mycket medvetet döpt sin debutplatta till "Commercial". " Ett anti statement, enligt Johan ".

Roof Down har ändå och trots sin vinyl fått internationell uppmärksamhet tack vare digitala versioner. På Al Walsers Top 20 (ett radioprogram som sänds i 70 länder) har bandets musik spelats - och detta som mp3 filer, ett allt vanligare format hos radiostationer. " Det är förstås synd med tanke på att ljudkvaliteten är betydligt sämre i komprimerat format ", säger Mats Stille, gitarrist i Roof Down.

Chuck Taylor på Billboard Magazine i USA har recenserat bandets single "Rocket Ride" och hyllat den som " This comes off as a song with sing-along hooks—wholly reminiscent of Eddie Vedder and Pearl Jam… the melody and instrumental are a bulls-eye! ". Detta trots att han endast lyssnat på digitala versionen. Däremot kände han sig tvungen att läsa om bandet på internet för att få en helhetsuppfattning av vad han lyssnade på...

Roof Down består av:

Johan Sjöberg - sång