​Hotellkedjan som aldrig lägger sig i hotellens drift

Med löftet att aldrig lägga sig i hotellens drift har Sweden Hotels gått från tre till 57 hotell på tio år.

De flesta hotellkedjor erbjuder koncept som kräver påtvingande förändring hos hotellen. Sweden Hotels idé är istället att förvalta det personliga hos varje enskilt hotell utan stora förändringar med löftet att aldrig lägga sig i hotellens drift.

– För oss är det viktigt att hotellen inte ska behöva överge sin personlighet, sin lokala förankring och inte minst sitt namn bara för att de drar nytta av oss som kedja säger Eva Palmgren, VD Sweden Hotels.

– Det är just att vi slipper koncepten som tilltalar oss. Vi blir en del av ett sammanhang utan någon som går in och petar i detaljer säger Ulrika Emanuelsson, ägare av Hotell Bele i Trollhättan och medlem i Sweden Hotels sedan snart tio år.

Många hotellägare vill ta del av den gemenskap och de fördelar som följer av att tillhöra en kedja men vill samtidigt fortsätta driva verksamheten på sitt egna vis. Syftet med Sweden Hotels är att erbjuda just den hjälpen utan att ta driften ur händerna från ägarna, att underlätta vardagen för hotellägaren utan toppstyrning.

– Med oss blir det personligare eftersom vi till skillnad från många andra hotellkedjor uppmuntrar hotellen att fortsätta vara sig själva, säger Eva.