Sweden Hotels stöttar barncentrat Ngamwanza i Nairobi

Sweden Hotels inleder ett samarbete med Helping Hand, en svensk ideell förening som driver Ngamwanza Children Support Centre (NCSC) för föräldralösa barn i Nairobi, Kenya. Samarbetet dras igång under TUR-mässan i Göteborg 24-27 mars, och kedjan kommer i framtiden även att erbjuda stamgästklubbens medlemmar möjlighet att skänka intjänade poäng till Ngamwanza. Stefan Sauk är en av grundarna till NCSC.

Sweden Hotels har valt att stötta Helping Hand, en svensk ideell förening som genom sin verksamhet i Nairobi hjälper föräldralösa barn med mat, utbildning och basal hälsovård. Ngamwanza Children Support Centre vänder sig till särskilt utsatta barn, som utan skolan hade varit hänvisade till gatan. Vanligast är att barnen bor hos någon nära släkting eftersom deras föräldrar dött av Hiv/Aids. Några av barnen var också själva Hiv-positiva och många var undernärda då de kom till centrat. En tryggare tillvaro med skolan och personalen som fast punkt har gjort att barnen nu är i relativt god kondition. Gruppen består för närvarande av 36 barn mellan 4–12 år där man bedriver förskola för de yngsta och ser till att de äldre får vad de behöver för att kunna gå i den statliga grundskolan, t ex skoluniform som är obligatorisk och skolbänkar. Den mat de får i skolan är också den enda mat de får - utan den skulle de vara hänvisade till gatan med allt vad det innebär. 100% av insamlade medel går oavkortat till barncentrat. Läs mer på www.helpinghand.nu.

Startskottet i samarbetet mellan Helping Hand och Sweden Hotels sker under TUR-mässan, som går av stapeln i Göteborg 24-27 mars. Under mässan uppmuntras besökarna under de allmänna dagarna att hälsa på i både JK Safaris och Sweden Hotels montrar, och i utbyte skänker Sweden Hotels 10 kr för varje inlämnad deltagartalong. Under TUR-mässan är även vattenföretaget Sweden Water med och sponsrar barncentrat. Samtidigt har besökarna möjlighet att vinna ett weekendpaket på Hotel Continental Sweden Hotels i Halmstad.

”Vi har länge sökt efter en organisation dit vi kan skänka pengar och då allra helst i ett långvarigt samarbete. Därför känns denna möjlighet väldigt bra och vi glädjer oss verkligen åt att få möjligheten att hjälpa till”, säger Jenny Bänsch Larsson, styrelseledamot och delägare i Fenix Hospitality Sweden AB, som äger och förvaltar varumärket Sweden Hotels.

Svensken Jonas Gejke bor i Kenya och är en av grundarna till Ngamwanza Children Support Centre, grundare av JK Safaris i Kenya och tillika en av delägarna på JK Safaris i Sverige. JK Safaris arrangerar resor till Afrika med ett långsiktigt tänkande och engagemang i lokalbefolkningen.

Skådespelaren Stefan Sauk är tillsammans med Jonas Gejke en av grundarna till NCSC, och besöker ofta Ngamwanza och Kenya. ”Det är visserligen en droppe i havet men det gör i alla fall skillnad för några”, säger Stefan Sauk. För mer information om Stefan Sauks engagemang, besök hans hemsida www.sauk.se.

Besök Sweden Hotels (monter C05:44) och JK Safaris (monter A02:41) under TURen, och hjälp till att stötta Ngamwanza du också!

­­­­­­___________________________________________________________

För mer information: besök www.swedenhotels.se, eller kontakta

• Margareta Hamark, vice ordförande Helping Hand, 0708-74 76 47, info@helpinghand.nu
  • Kicki Hägervik Ohlsson, VD JK Safaris, 08-457 16 91, kicki@jksafaris.se
  • Jenny Bänsch Larsson, styrelseledamot Sweden Hotels, 0708-51 81 87, jenny.bansch.larsson@swedenhotels.se
  • Eva Palmgren, pressansvarig Sweden Hotels, 070-680 4220, eva.palmgren@swedenhotels.se

­­­­­­___________________________________________________________

Helping Hand World Aid & Mission är en svensk ideell förening som genom sitt barncentra i stadsdelen Ongata Rongai i Nairobi hjälper föräldralösa barn med mat och utbildning. Detta gör föreningen genom helt ideella gåvor från privatpersoner, föreningar och företag. Som stödjare har du full insyn på vart pengarna går. Vi tycker nämligen att det är viktigt att 100% av alla insamlade medel går oavkortat till barnen. Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon! Ett sätt att göra en insats är att gå med som medlem i stödföreningen Helping Hand. Vår hemsida: www.helpinghand.nu.

• ngamwanza
  • ncsc
  • välgörenhet

Sweden Hotels är den personliga hotellkedjan – Hotels with a Personality! Kedjan är i stark tillväxt med tre- och fyrstjärniga hotell spridda över hela landet. Samtliga hotell är privatägda, och upplevelsen på plats skall ge det där lilla extra som bara ett personligt, privatägt hotell kan ge. Kedjans målsättning är att vara landets bästa och mest personliga hotellkedja. Sweden Hotels tillhandahåller stamgästprogrammet Gästklubben, inköpsavtal, ett välkänt varumärke, gemensam marknadsföring och flera bokningskanaler för en internationell närvaro. Hotellkedjan samarbetar med Akzent Hotels, med ett hundratal privatägda hotell i Tyskland, Schweiz och Österrike, Villa Quaranta Park Hotel utanför Verona i Italien samt Blue Dream Resort i Brasilien. Hotellkedjan stödjer Ngamwanza Children Support Centre i Nairobi, Kenya. Fenix Hospitality Sweden AB äger och förvaltar varumärkena Sweden Hotels och Gästklubben. Kedjans servicekontor ligger på Lilla Bommen i Göteborg.