Sweden Hotels utvidgar på Gotland

Donners Hotell ligger i hjärtat av Visby, i en fastighet med anor tillbaka till medeltiden. År 2010 totalrenoverades hotellet, och är i dag ett elegant 4-stjärnigt hotell med modern design i en av Visbys vackraste byggnader. Nu ansluter Donners Hotell till hotellkedjan Sweden Hotels.

Donners Hotell kan knappast ligga mer centralt – mitt i händelsernas centrum under Almedalsveckan, på Donners Plats innanför Visbys berömda ringmurar. Under åren har den kulturhistoriska byggnaden tjänat som bostad, handelsbod, brygghus, och i modern tid som ett av Visbys vackraste hotell.

- Efter många års erfarenhet av svenska hotellkedjor vet jag att samhörigheten, gemensamma inköpsavtal, ett starkt varumärke och ett bra stamgästprogram är viktiga förutsättningar för att bygga ett lönsamt och attraktivt hotell. Genom medlemskapet i Sweden Hotels kan vi nå ut med vårt budskap på ett helt annat sätt än ett mindre hotell utan kedjetillhörighet. Det är kostnadseffektivt, säger Christina Andersson, hotellchef på Donners Hotell.

Donners Hotell totalrenoverades 2010 och är numera ett elegant 4-stjärnigt hotell mitt i världsarvstaden Visby. Elva flygbolag trafikerar i dag Visby Flygplats, med direktflyg året runt från Stockholm, Göteborg och Malmö och under sommarhalvåret direktlinjer från stora delar av Sverige. Resenärer till ön kan ta färjor från Nynäshamn, Oskarshamn och i sommar även Västervik.

En av anledningarna till att Sweden Hotels är Sveriges snabbast växande hotellkedja är utan tvekan att kedjan inte har några synpunkter när det gäller driften av medlemshotellen. – Vi anser att hotellägaren kan sitt hotell och sin lokala marknad bäst av alla, säger Eva Palmgren, VD på Sweden Hotels. Hotellägare vill ha tillgång till alla de kedjefördelar som finns, och vi erbjuder våra hotell vår samlade kompetens. Både ägare och anställda på servicekontoret i Göteborg har lång och gedigen erfarenhet från hotell- och restaurangbranschen. – Vill hotellen ha hjälp, så är vi mer än glada att hjälpa till, fortsätter Eva Palmgren. För att garantera standarden på sina medlemshotell är alla hotell stjärnmärkta enligt internationella European Hotel Stars Union. Hotellen bedöms enligt 270 kriterier, och Donners har erhållit fyra stjärnor.

- Gotland har vunnit på att få in en stark hotellkedja med alla de upparbetade kunder och relationer som Sweden Hotels har med sig, säger Christina Andersson. Tillsammans kan vi bidra till att stärka Visby och Gotland som resmål, året runt.