Festivalledning nöjd med årets festival

Den 25:e upplagan av Sweden Rock Festival är nu över. Besökarna har återvänt hem, försäljarna har packat ihop och det lilla fältet i Norje är snart städat och återställt. Sweden Rock Festivals ledning summerar ännu en lyckad festival.

Att se festivalen monteras ned brukar mötas av blandade känslor hos de 3000 personer som på olika sätt har hjälpt till under festivalen.

”Ja, visst känns det vemodigt att det är över”, säger Mats Natvig, VD på Sweden Rock Festival AB. ”Samtidigt som vi är glada över att allt gick så bra. Och visst ska det bli skönt med lite lägre tempo framöver.”

Bästa festivalen hittills

Årets festival beskrivs av ledningen som väldigt lyckad.

”Genomförandemässigt har detta varit den bästa festivalen hittills.Vår personal har gjort ett fantastiskt arbete och banden har levererat efter våra högt ställda förväntningar. Dessutom har vi världens bästa publik”, lovordar Mats Natvig.

Mestadels fint väder

Sweden Rock Festival 2016 bjöd på mestadels riktigt fint och soligt väder. Kvällarna var dock lite kyliga och under fredagen kom det lite blåst och en del regnskurar. Men beredskapen för olika sorts väder är hög, och vädret orsakade inga större problem. På lördagen sken solen över festivalområdet igen.

Arbetet med 2017 års festival igång

Parallellt med genomförandet av årets festival, har delar av Sweden Rock-organisationen arbetat med 2017 års evenemang. Bl.a. så sker förfrågningar till större band numera mer än ett år innan. Men några avslöjanden om vilka band som kommer att spela 2017 kommer inte förrän till hösten.

"Vi har ett tiotal bud ute inför nästa år och det ser ut som att det kommer att finnas en hel del intressanta akter tillgängliga nästa sommar, framför allt i mellanskiktet precis under de allra största namnen. Målsättningen är att kunna presentera de första artisterna i samband med biljettsläpp i höst", säger Martin Forssman, bokningsansvarig på Sweden Rock Festival AB.

Kontinuerlig förbättring ett mantra

Att varje år förbättra service och bekvämlighet för besökare och artister är ett av Sweden Rock-organisationens tydliga mål. Därför gör man innan semestern en noggrann utvärdering av årets arrangemang, för att till nästa år kunna finslipa och utveckla arrangemanget ytterligare.

Efter ledigheten är det sedan är det full fart mot nästa års festival. 2017 är det 7 – 10 juni de datum som gäller, så notera dessa datum i kalendern redan nu.

Sweden Rock Festival 2016 i siffror:

Antal band/artister: 82 (totalt genom åren: 959 unika band/artister)

Antal scener: 5 st

Antal besökare:
Onsdag: 15 000
Torsdag: 33 000
Fredag: 33000
Lördag: 33 000

Personal på plats: ca 3000

Försäljare på plats: 220 st, varav ett 80-tal sålde mat

Journalister på plats: 405st

Festivalyta: 74 000 kvadratmeter (som ca 7 fotbollsplaner) + lika stor produktionsyta