Nytt rekordår för Sweden Rock Festival

Nytt rekordår för Sweden Rock Festival

Sweden Rock Festival befäster sin ledande ställning på den svenska festivalmarknaden. Sweden Rock Festival AB:s omsättning uppgick för verksamhetsåret 2014 till 93 MKR, vilket är den högsta omsättningen i festivalens historia och en ökning från 90 MKR föregående verksamhetsår.

Förbättrat resultat genom breddad verksamhet
Resultatet efter skatt ökade 2014 med 34% och uppgick till 21,7 MKR. Omsättningen bestod till ca två tredjedelar av biljettintäkter och övriga intäkter svarar för ca en tredjedel av bolagets omsättning. Förutom Sweden Rock Festival driver bolaget webshop med Sweden Rock-profilerade produkter, försäljning av egna alkoholprodukter via Systembolaget, rockkryssningar på Östersjön och olika typer kommersiella samarbete med externa parter.

- Det starka resultatet ger oss möjlighet att fortsätta utveckla festivalen med fokus på service, säkerhet och en högklassig line-up. Vårt absoluta mål är att alla våra återkommande besökare skall uppleva festivalen 2015 som den bästa hittills. Vår starka ekonomiska ställning gör också att man kan känna sig trygg som biljettköpare till Sweden Rock Festival, säger Mats Natvig, VD på Sweden Rock Festival AB.

2015 har börjat storstilat
Även 2015 ser ut att bli ett mycket bra år för Sweden Rock Festival, 4-dagarsbiljetterna sålde slut rekordsnabbt, och även VIP-biljetter och 1-dagarsbiljetter till festivalens första dag är redan slut. Förutom festivalverksamheten visar även övriga verksamhetsgrenar på stark tillväxt.

- Årets line-up har fått mycket beröm, men vi är övertygade om att stämningen på festivalen och kvaliteten i genomförandet är minst lika viktigt. Därför arbetar vi systematiskt med att hela tiden förbättra helhetsupplevelsen av Sweden Rock Festival, avslutar Mats Natvig.

Fakta om Sweden Rock Festival 2014:

Besökare i snitt per dag, huvuddagarna: 33 000

Antal dagar: 4, varav en öppningsdag på halva området

Antal band: 90

Antal scener: 5

Antal länder besökarna kom från: 53

Antal genomförda festivaler: 23 (start 1992)

Sweden Rock Festival är en rockfestival utanför Sölvesborg i Blekinge i södra Sverige. Tanken med Sweden Rock är att erbjuda publiken den bästa möjliga mixen av klassisk rock, hårdrock, metal, blues och relaterade genrer. Vi lägger stor vikt vid helhetsupplevelsen för våra gäster och har som målsättning att varje år ge våra gäster en ännu bekvämare och bättre festivalvistelse än året innan.