​Recipharm vinnare av SwedenBIO Award 2015

För nionde gången delades SwedenBIO Award ut på torsdagskvällen. Årets vinnare är Recipharm AB. De prisas för sina insatser för svensk life science det gångna året.

Motiveringen lyder:
Recipharm har målmedvetet och med stor skicklighet byggt upp en solid organisation med kritisk massa. En bra intjäningsmodell har bidragit till att företaget har kunnat skapa arbetstillfällen i Sverige men även etablera sig på en internationell marknad. Recipharm är ett extraordinärt life science-företag som under året starkt har bidragit till ett ökat intresse för branschen och är ett gott och inspirerande exempel för hela svenska life science-industrin.

Vinnaren utsågs på KATALYS 2015 - SwedenBIO:s framtidsdag den 4 juni.

Nominerade
De nominerade till SwedenBIO Award 2015 var Moberg Pharma, OnTarget Chemistry, Xvivo Perfusion, Scandinavian Biopharma, Immunicum, Recipharm och Bioarctic Neuroscience.

Priset
SwedenBIO Award är branschens eget pris och består, utöver äran, av ett vandringspris och två delegatplatser till Nordic Life Science Days 9-10 september 2015 (www.nlsdays.com).

Priset delas ut till ett bolag som visat prestationer och framgångar utöver det normala inom life science-industrin under det gångna året och som bidragit till ett ökat intresse för branschen.
- Recipharm visar att det med hjälp av ett starkt ledarskap, en ansvarsfull investeringsstrategi och fokus på kvalitet går att bygga ett globalt life science-bolag med Sverige som bas, något som förhoppningsvis inspirerar andra till liknande stordåd, säger Lars Adlersson, styrelseordförande i SwedenBIO.

Årets pris är det nionde i ordningen och delas ut tillsammans med HealthCap. Tidigare vinnare är Orexo, Affibody, Vitrolife, Aerocrine, BioInvent, Cellavision, Medivir och Gyros.

Juryn
Vinnaren utses av SwedenBIO:s styrelse: Lars Adlersson, Vero Kommunikation, Ulrica Slåne, AP3, Anders Ekblom, fristående styrelseledamot och rådgivare, Jan Erneberg, GE Healthcare, Yvonne Mårtensson, fristående styrelseledamot och rådgivare, Per Samuelsson, HealthCap, Eva Sjökvist Saers, APL, Thomas Eldered, Recipharm*, Magnus Björsne, AstraZeneca, Johan Brun, Pfizer. Representant från HealthCap var Staffan Lindstrand.

*Deltog ej eftersom Recipharm var nominerade till årets pris.

Kontakt:
Lars Adlersson, Styrelseordförande SwedenBIO, lars@vero.se, 0706 666 236.