2013 - ett viktigt investerarår för life science och SwedenBIO

Sjutton aktörer inom den svenska life science branschen har på SwedenBIOs initiativ gått samman för att lyfta de många aktiviteter som utförs inom området för läkemedel, bioteknik, medicinsk teknik och diagnostik i Sverige. Satsningen gäller partnering- och investerarmöten såväl nationella som internationella.

- Vi vill ge både branschen och Sverige chansen att växa ytterligare. Alltför få känner till att vår bransch är större än svensk bilindustri och att vi står för en femtedel av den svenska nettoexporten, säger Johan Järte, VD SwedenBIO.

Att life science är viktigt för landet framkom med all tydlighet när regeringen lade sin budget. Sverige är världsledare i innovation, men ligger sämre till när det gäller att omsätta idéerna i produktiva bolag. Utomlands är Sverige väl känt som life-scienceföreträdare. Det visar inte minst BioPartnering Future Europe – en global mässa, som till nästa år har valt att lägga 3-dagarskongressen i Sverige.

- Vi är ett litet land och för att synas måste vi samverka. Sweden Life Science Investment Year 2013 visar på att branschen har kapaciteten och viljan, avslutar Johan Järte.

Läs det gemensamma pressmeddelandet här!

• communication
  • johan järte
  • sweden life science investment year